لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

سالروز یازده سپتامبر و «افزایش جو بی‌اعتمادی نسبت به مسلمانان آمریکا»


مرکز اسلامی الهجرة در ویرجینیا
مرکز اسلامی الهجرة در ویرجینیا
هذر ماهر*ـ ۹ سال از حملات شبکه القاعده به شهرهای نیویورک و واشینگتن می‌گذرد که طی آن حدود سه هزار نفر جان خود را از دست دادند. در برخی از مناطق آمریکا چنین به نظر می‌رسد که زمان متوقف مانده است و هنوز هم بسیاری می‌گویند که این حملات را هیچگاه فراموش نخواهند کرد.

به دنبال تصمیم روحانیون مسلمان برای ساختن یک مسجد و مرکز فرهنگی به فاصله کمی از محل برج‌های تجارت جهانی در نیویورک بار دیگر فضای بی‌اعتمادی و سوء ظن علیه مسلمانان در آمریکا تشدید شده است.

پیش از حمله‌های یازدهم سپتامبر زندگی جمعیت شش میلیونی مسلمانان در آمریکا بسیار آرام سپری می‌شد و دین اسلام جزیی از ساختار متنوع دینی و مذهبی آمریکا تقلی می‌شد.

اما پس از حمله‌های یازدهم سپتامبر مسلمانان آمریکا ناگریز شدند که به هموطنان، همسایگان و همکاران خود ثابت کنند که اسلام دین خشونت نیست و گروه‌های تروریستی مثل القاعده ربطی به دین اسلام ندارند.

ترمیم فضای بی‌اعتمادی

در سال‌های گذشته تلاش فراوانی برای زدودن بی‌اعتمادی نسبت به مسلمانان صورت گرفته و سعی شده است توضیح داده شود که مسلمان بودن منافاتی با آمریکایی بودن ندارد.

اما طرح احداث این مرکز در جوار برج‌های مرکز تجارت که توسط گروهی به نام «طرح کودوبا» مطرح شده است بار دیگر فضای بی اعتمادی به مسلمانان را برانگیخته است.

به اعتقاد گروهی از آمریکایی‌ها که از این طرح خشمگین هستند بنای یک مسجد در محل حملات تروریستی مثل ساختن یک مقبره برای تروریست‌های مهاجم است.

پروژه احداث این مرکز توسط ادارات محلی و شهردار نیویورک مورد تایید قرار گرفته است. آنها می‌گویند اجرای این طرح نمادی خواهد بود از تعهد آمریکا به آزادی مذاهب؛ اما مخالفان این پروژه همچنان به فعالیت شدید و پر سر و صدای خود ادامه می‌دهند.

همزمان با این مباحث حوادث و حملات خشونت بار علیه مسلمانان در آمریکا رو به افزایش بوده است. در شهر نیویورک یک راننده تاکسی مسلمان با چاقو مورد حمله قرار گرفته؛ در کالیفرنیا یک خوک پلاستیکی را به داخل یک مسجد انداخته‌اند؛ در تنسی محلی که قرار بود در آن مسجد ساخته شود به آتش کشیده شد و بالاخره ماجرای طرح سوزاندن قران توسط یک کلیسای پروتستان در ایالت فلوریدا مطرح شد.


هر چند تعداد و خشونت این حوادث چندان چشمگیر نیست اما تعداد آمریکایی‌هایی که می‌گویند نظر آنها راجع به مسلمانان و اسلام «غیردوستانه» است اکنون درست مثل روزهای پس از حملات یازدهم سپتامبر در بالاترین حد خود قرار دارد.

براساس نظرسنجی واشینگتن پست و شبکه خبری ای بی سی، ۴۹ درصد از افرادی که مورد پرسش قرار گرفته‌اند نظر خوبی نسبت به اسلام ندارند و حدود یک سوم نیز معتقدند که اسلام خشونت را ترویج می‌کند.

پایان ماه رمضان

فرارسیدن سالگرد یازدهم سپتامبر با روزهای پایانی ماه رمضان و عید فطر همراه شد. باتوجه به فضای تنش‌آمیز فعلی بسیاری از مساجد و مراکز اسلامی مراسم عید فطر را مختصر و یا به کلی لغو کردند تا از ایجاد حساسیت در روزهای قبل از یازده سپتامبر که ایامی بسیار حساس در تقویم آمریکا است پرهیز شود.

در مرکز اسلامی دیربورن در میشیگان که بزرگترین مسجد آمریکا قرار دارد قرار است در روز یازدهم سپتامبر یک مراسم دعا و نیایش با شرکت نمایندگان و پیروان ادیان دیگر برگزار شود و مراسمی هم در یادبود قربانیان این حملات اجرا شود.

در مرکز اسلامی حومه واشینگتن نیز هیچ جشن یا مراسمی به مناسب عید فطر برگزار نشد. در مسجد دیگری در استرلینگ واقع در ویرجینیا نیز حدود ۱۰ هزار مسلمان این منطقه جشن عید فطر را روز دهم سپتامبر برگزار کردند تا با سالروز حملات یازدهم سپتامبر مصادف نشود.

زندگی پرهیزکارانه

یکی از مسئولان مرکز اسلامی ویرجینیا می‌گوید افزایش حملات یا حساسیت‌ها علیه مسلمانان باعث نشده که در علاقه وی نسبت به آمریکا خللی ایجاد شود.

او به سایر مسلمانان آمریکا توصیه می‌کند که با همه هموطنان خود و حتی آنهاییکه تهدید کرده‌اند قرآن را خواهند سوزاند طبق تعالیم قران رفتار کنند.

نمازگزاران دیگر در این مرکز نیز حتی با شنیدن خبرهای مربوط به تشدید فضای اسلام‌ستیزی در آمریکا می‌گویند که این حوادث موجب نگرانی آنها نمی‌شود. از نظر آنها کار هر مسلمان عبادت و مطالعه کتاب قران است و از فرایض دیگر دین اسلام این است که پاسخ نفرت را باید با مهربانی داد.

*هذر ماهر از دفتر واشینگتن رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی
XS
SM
MD
LG