لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

چندین زندانی سیاسی آزاد شدند


 زندان اوین
زندان اوین
سایت خبری ندای سبز آزادی، به نقل از شاهدان عینی، خبرداده است که شامگاه چهارشنبه حدود ۵۰ نفر از شهروندان زندانی در زندان اوین آزاد شده‌اند.

براساس گزارش سایت‌های نزدیک به جنبش سبز، مازیار سمیعی،‌ فعال سابق دانشجویی، پریسا کاکایی، از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر، نازنین حسن نیا از خانواده اعدام‌شدگان دهه شصت و بهار تراکمه فرزند یونس تراکمه نويسنده و منتقد ادبی، از جمله آزادشدگان شامگاه روز چهارشنبه هستند که نزدیک به دو هفته در بازداشت به سر می‌برده‌اند.

خسرو قشقایی، از اعضای نهضت آزادی ایران و از همرزمان مصطفی چمران در جنگ ایران و عراق، نیز که از دی ماه گذشته در بازداشت نیروهای امنیتی بود از جمله آزادشدگان است.

از سوی دیگر شهاب الدین طباطبایی، خواهرزاده محمد خاتمی، که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، مسوولیت ستاد ۸۸ را برعهده داشت و در روزهای پس از انتخابات دستگیر شده‌ بود، پس از تحمل نزدیک به هشت ماه حبس با سپردن وثیقه‌ای ۸۰۰ میلیون تومانی برای پنج روز به مرخصی آمده است.

هنوز فهرستی کاملی از اسامی بازداشت شدگانی که شامگاه چهارشنبه آزادشده یا به مرخصی آمده اند منتشر نشده است.

بازداشت‌ها و احضارها ادامه دارد

در همین حال که شماری از بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات، آزاد شده یا توانسته‌اند با سپردن وثیقه به مرخصی بیایند، همچنان روند بازداشت‌ها، احضارها و فشار بر بازداشت‌شدگان و خانواده آنها ادامه دارد.

آنگونه که سایت ندای سبزآزادی خبرداده، یاسر خسروی زاده،‌دانشجوی سال چهارم مهندسی برق و از فعالان دانشجویی دانشگاه علم و صنعت روز سه شنبه ۲۰ بهمن، پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات دستگیر شده و تاکنون خبری از وی در دست نیست.

روح الله صحرایی و علیرضا ابوفاضلی از دیگر فعالان دانشجویی نیز بدون اعلام اتهامی مشخص پس از احضار به زندان اوین منتقل شده و در بازداشت به سر می‌برند.

هادی حکيم شفايی، استاد زبان انگليسی دانشگاه آزاد واحد بجنورد، و علی قادر،‌ عضو کانون دفاع از حقوق کودکان، نيز از جمله فعالان دانشگاهی و مدنی هستند که در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.

همچنین گزارش شده است محمدرضا نسب‌عبداللهی، روزنامه نگار شیرازی نیز به شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی و جزایی این شهر احضار شده است؛ معاون دادستان شیراز با صدور كیفرخواست علیه نسب عبداللهی، او را به دلیل انتشار خبر كشف چهار صندوق رای در وبلاگ شخصی اش به«نشر اكاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»متهم كرده است.

در همین حال معاون دادستان شیراز در كیفرخواست دیگری، این روزنامه‌نگار را به علت مصاحبه با تلویزیون های وی او ای و بی بی سی در هنگام ناآرامی‌های پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و به نفع گروه‌های مخالف نظام» متهم كرده است؛ این كیفرخواست برای رسیدگی به شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز ارسال شده است.

بی خبری چند ماهه

در کنار این بازداشت‌ها و احضارهای جدید روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و فعالان مدنی سیاسی، در ایران، همچنان از برخی بازداشت‌شدگان خبری در دست نیست.

به گزارش سایت پارلمان نیوز، وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده‌ای همچون احسان مهرابی خبرنگار پارلمانی روزنامه فرهیختگان، اکبر منتجبی، وحید پوراستاد، سمیه مومنی و احمد جلالی فراهانی که پیش از ۲۲ بهمن بازداشت شده، نامشخص است.

روزنامه‌های چاپ تهران نیز در روزهای اخیر، از ادامه نگهداری علی حکمت سردبیر روزنامه خرداد در سلول انفرادی و بی‌خبری از وضعیت ماشاءالله شمس الواعظین، نایب رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، خبر داده‌اند.


همچنین برخی گزارش‌ها از افزایش فشارها بر خانواده بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات حکایت دارند.
سایت ندای سبز آزادی، از افزایش فشارها بر پرستو سرمدی، روزنامه‌نگار ایرانی، خبر داده که همسرش حسین نورانی نژاد، مسئول کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی ماه‌هاست در بازداشت به سر می‌برد.

این سایت گزارش داده که این فشارها چنان افزایش یافته که او مجبور به ترک تهران شده‌است؛ دلیل افزایش فشار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به این روزنام‌ نگار، پیگیری وضعیت همسرش عنوان شده است و سرانجام ژیلا بنی یعقوب، روزنامه‌نگار ایرانی در وبلاگ شخصی خود به نقل از بهمن احمدی امویی، همسرش که نزدیک به هشت ماه است در زندان اوین به سر می‌برد وضعیت زندانیان را چنین توصیف کرده است: «بهمن می‌گوید هم اکنون در یک سلول که کوچکتر از بیست متر است، او و چهل نفر دیگر زندانی هستند. می‌گوید که همه روزمان در صف می‌گذرد: صف دستشویی، صف حمام، صف تلفن ،صف خرید.»

بنی‌یعقوب به نقل از بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار و همسر زندانی خود نوشته‌است، «وضع آنقدر بحرانی شده است که بهمن می‌گوید خوش به حال مسعود باستانی و احمد زیدآبادی که به زندان رجایی شهر منتقل شده اند. لااقل می توانند پایشان را دراز کنند.»
XS
SM
MD
LG