لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

ارتش ایران از آزمایش یک موشک جدید خبر داد


ایران از آزمایش موفقیت آمیز موشک سطح به سطح نصر ۲ خبر داد. (عکس:فارس)
ایران از آزمایش موفقیت آمیز موشک سطح به سطح نصر ۲ خبر داد. (عکس:فارس)

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک سطح به سطح نصر ۲ و یک فروند اژدر خبر داد.


نیروی دریایی ارتش ایران از سه‌شنبه دوازدهم آذر رزمایش شش روزه «اتحاد ۸۷» را در تنگه هرمز و بخشی از دریای عمان آغاز کرد.



برپایه گزارش‌های منتشر شده، روز شنبه با حضور حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، ، يک ناوچه موشک‌انداز با شليک موشک سطح به سطح نصر۲، یک هدف متحرک را در فاصله ۳۰ كيلومتری مورد اصابت قرار داد.


نیروی دریایی ارتش ایران می‌گوید موشک سطح به سطح نصر ۲ دارای برد متوسط بوده و برای نخستین‌بار در رزمایش اتحاد ۸۷ شلیک شده است.


همچینین خبرگزاری های داخلی ایران گزارش کرده اند که یک زیر دریایی ارتش ایران نیز با با شلیک اژدر هدف خود را مورد اصابت قرار داده است.


ایران که به دلیل برنامه هسته‌ای مناقشه‌ برانگیز خود نگران حمله خارجی است همواره اعلام کرده است که به هرگونه اقدامی علیه قلمرو خود پاسخ محکم خواهد داد.


ایالات متحده که ناوگان پنجم دریایی‌اش در خلیج فارس حضور دارد و در مورد ایران گرچه به اتخاذ دیپلماسی تاکید کرده است، اما گزینه نظامی را همواره قابل اجرا دانسته است.


ایران همچنین بارها گفته است که اگر مورد حمله قرار بگیرد، تنگه هرمز را خواهد بست. به تازگی دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران در واکنش به اظهارات فرمانده نیروی دریایی ناتو که بستن تنگه هرمز را «خیالبافی» دانسته بود، در پاسخ به خبرنگاری که نظر وی را در این مورد جویا شده بود گفت:«هرکس این مساله را باور ندارد، وارد عمل شود تا واقعیت ها را ببیند.»


آمریکا نیز اعلام کرده است که به ایران اجازه بستن تنگه هرمز را نمی دهد.


تنگه هرمز به عنوان يک آبراه حياتى براى عبور جريان نفت بين دو كشور ايران و عمان قرار گرفته است و حدود ۴۰ درصد نفت جهان از اين مسير به بازارهاى جهانى ارسال مى شود.


همچنين سالانه ۱۳ هزار شناور از مسير تنگه هرمز وارد خليج فارس مى شوند و ۹۰ درصد واردات و صادرات ايران نيز از همين مسير انجام مى شود


ایران بارها گفته است که اگر مورد حمله قرار بگیرد، تنگه هرمز را خواهد بست.

نیروی دریایی ایران که تحریم‌های تسلیحاتی رنج می‌برد، نتوانسته است ناوگان خود را مدرن کند.


عمر رزمناوها و ناوهای محافظ ایرانی که از ایالات متحده و بریتانیا خریداری شده است از چهل سال تجاوز می‌کند و از همین رو نیروی دریایی ایران از قدرت تهاجمی برخوردار نیست.


با این حال ایران در سال‌های اخیر با روآوردن به شناورهای کوچک‌تر و قایق‌های تندرو، از قدرت ایذایی بیشتری برخوردار شده است.


پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ ایران عمدتا تجهیزات دریای خود را از کره شمالی چین و روسیه خریداری کرده است.


XS
SM
MD
LG