لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

لاریجانی نماینده دولت را از مجلس اخراج کرد


علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز يک‌شنبه مديرکل امور پارلمانی دولت محمود احمدی‌نژاد را به «فريبکاری» متهم کرد و گفت که وی از این پس حق حضور در مجلس را ندارد.


آقای عباسی، مديرکل دفتر دولت در مجلس، روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته بود هنگامی که «در باره استيضاح وزير کشور» سرگرم رايزنی در مجلس بوده است، يکی از نمایندگان او را «مورد ضرب و شتم» قرار داده است و به همين دليل قصد دارد از آن نماینده شکايت کند.


پس از انتشار اين مصاحبه و واکنش نمايندگان مجلس، گفته شد که آقای عباسی با علی‌اصغر زارعی، نماينده تهران و يکی از امضاکنندگان طرح استيضاح علی کردان، درگيری داشته است.


طرح استیضاح علی کردان، وزیر کشور ایران، را شماری از نمايندگان مجلس و پس از مشخص شدن تقلبی بودن مدرک دکترای او تهیه و تسلیم هیأت رييسه مجلس کرده‌اند.


برخی از نمايندگان مجلس گفته‌اند نماينده دولت روز چهارشنبه به همراه رسيد کمک پنج ميليون تومانی دولت برای کمک به تعميرات مساجد حوزه‌های انتخابيه نمايندگان، برگ ديگری نيز برای امضا به نمايندگان داده شده، که در واقع، نامه انصراف از استيضاح وزير کشور بوده است.


به گفته اين نمايندگان، با روشن شدن اين موضوع ميان آقای عباسی، مديرکل دفتر دولت در مجلس، و علی‌اصغر زارعی درگيری روی داده است.


با خبرساز شدن اين موضوع، محمود احمدی‌نژاد، رييس دولت، و علی لاريجانی، رييس مجلس، هرکدام دستور جداگانه‌ای برای پيگيری اين ماجرا صادر کردند.


سرانجام روز يک‌شنبه محمدحسين ابوترابی‌فرد، نایب رييس مجلس که ازسوی آقای لاريجانی مسئول رسيدگی به اين ماجرا شده بود، روايت نمايندگان از رويداد روز چهارشنبه مجلس را تاييد کرد و در نطق پیش از دستور خود آقای عباسی را در اين زمينه مقصر شناخت.


علی لاريجانی با اشاره به گزارش محمدحسين ابوترابی‌فرد در باره اين موضوع گفت: «مسأله کمک به مساجد روال مشخصی دارد که بايد مطابق آن مسير طی شود و اشکالی که در اين بحث مطرح شد اين است که اين کار روال طبيعی نداشت و با يک نوع فريبکاری در مورد استيضاح همراه شد.»


علی لاريجانی با تاکيد بر اين که استيضاح حق نمايندگان مجلس است گفت: «من لازم می‌دانم اين نکته را تذکر بدهم دوستانی که از دولت تشريف می‌آورند برای اينگونه مسائل، چه سؤال چه استيضاح، طراز کار را حفظ کنند. لزومی ندارد که خود را آغشته به اين مسائل کنند؛ که زمانی که اين مسائل روشن شود اين مباحث را به وجود بياورد.»


علی‌اصغر زارعی، نماینده اصولگرایی که طرح استيضاح وزير کشور را نیز امضا کرده است، در باره درگيری‌اش با مديرکل امور پارلمانی دولت، گفته بود: از آنجايی که «روش و اقدام را بر خلاف رويه دولت محترم می‌دانستيم، ابتدا با فرد خاطی برخورد کرديم.»


  • «کسی نبايد به خود اجازه دهد با حيثيت مجلس اينگونه بازی شود.»
علی لاریجانی

آقای عباسی گفته بود که علی‌اصغر زارعی روز چهارشنبه در لابی مجلس به وی سيلی زده است.


عوض حيدرپور، نماينده شهرضا و يکی ديگر از امضاکنندگان طرح استيضاح، نيز گفته‌های علی‌اصغر زارعی در باره «فريب دادن نمايندگان توسط آقای عباسی» را تاييد کرده بود.


علی لاريجانی روز يک‌شنبه ضمن «تشکر از رييس جمهوری برای پيگيری اين مسأله» گفت: «اين مسأله همانطور که آقای ابوترابی گفتند تا همين جا نشان داد به هر حال اشکالی در کار آقای عباسی که در دفتر دولت است وجود داشت و اين کار وی بسيار ناپسند و نادرست بود و ايشان حق ندارد ديگر در مجلس حضور يابد.»


رييس مجلس ايران همچنين با تشکر از نمايندگانی که به گفته وی «اين موضوع را درک کردند» افزود: «کسی نبايد به خود اجازه دهد با حيثيت مجلس اينگونه بازی شود.»


از سوی دیگر، محمود احمدی نژاد نیز عبدالرضا شيخ‌الاسلام، سرپرست دفتر بازرسی رياست جمهوری، را مأمور پيگيری اين ماجرا کرده است.


XS
SM
MD
LG