لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

نتانیاهو اظهارات منتسب به وی درباره اوباما را تکذیب کرد


 دیدار ۱۸ ماه مه سال ۲۰۰۹ نتانیاهو و اوباما
دیدار ۱۸ ماه مه سال ۲۰۰۹ نتانیاهو و اوباما
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه اظهارات منتسب به وی درباره باراک اوباما را تکذیب کرد.

پیش از این پرفروش‌ترین روزنامه اسرائیلی به نقل از یکی از نزدیکان نخست وزیر اسرائیل، نوشته بود که بنیامین نتانیاهو، باراک اوباما را «بزرگترین فاجعه» برای اسرائیل خوانده است.

این تکذیب در حالی صورت گرفته است که دولت‌های اسرائیل و آمریکا روزهای پرتنشی را طی می‌کنند.

نقطه آغاز این تنش اعلام ساخت و ساز ۱۶۰۰ واحد مسکونی در بیت‌المقدس شرقی از سوی وزارت کشور اسرائیل بود و آن هم زمانی که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، برای آغاز گفت‌وگوهای صلح به منطقه سفر کرده بود.

این اقدام اسرائیل با واکنش مقام‌‌های آمریکایی از جمله با واکنش جو بایدن و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روبرو شد.

با این حال بنیامین نتانیاهو، هفته گذشته در سخنرانی خود در اجلاس ایپک( لابی اسرائیل در آمریکا) از ساخت و ساز در بیت‌المقدس شرقی دفاع کرده چرا که به گفته او، این شهر پایتخت اسرائیل است.

روز جمعه نیز نخست وزیر اسرائیل با وجود مخالفت دولت آمریکا، بر سیاست دولت خود در بیت‌المقدس شرقی تاکید کرد و اظهار داشت این سیاست تغییر نخواهد کرد.

در پی آن، روزنامه پرفروش یديعوت احرونوت به نقل از یکی از مشاوران نتانیاهو نوشت که وی گفته است: «ما مشکل جدی داریم. می‌توان گفت که اوباما بزر گترین فاجعه برای اسرائیل است؛ یک فاجعه استراتژیک.»

با این حال نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه پیش از این که کابینه خود را در جریان جزئیات سفر خود به آمریکا بگذارد اظهارات منتسب به خود را محکوم کرد و آن را «ناپذیرفتنی» دانست.

از سوی دیگر روز چهارشنبه، برادر ناتنی بنیامین نتانیاهو، در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، را «ضد یهود» خواند.

بنیامین نتانیاهو در حالی با باراک اوباما در کاخ سفید دیدار کرد، که این دیدار به دور از خبرنگاران صورت گرفت و وی نتوانست عکسی با رئیس جمهوری آمریکا داشته باشد؛ همچنین باراک اوباما با نتانیاهو شام صرف نکرد. این همه از سوی تحلیلگران واکنش کاخ سفید به اقدامات اخیر اسرائیل محسوب می‌شود.
XS
SM
MD
LG