لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۲

مردان مسلح در پاکستان در حمله به دو مسجد ۸۰ نفر را کشتند


لاهور روز جمعه ۲۸ ماه مه
لاهور روز جمعه ۲۸ ماه مه
روز جمعه مردان مسلحی که به خود کمربند انفجاری بسته بودند با حمله به دو مسجد در لاهور پاکستان، دست کم ۸۰ نفر را به قتل رساندند.

به گفته مقام‌های پاکستانی این شبه‌نظامیان با هجوم در میان صفوف نمازگزارن، آنها را به رگبار بسته و در میان آنها نارنجک انداختند و شماری را نیز به گروگان گرفتند.

این دو مسجد متعلق به فرقه جماعت احمدیه در لاهور است که نزدیک به دو میلیون نفر پیرو دارد؛ این فرقه از سوی بسیاری از فرق اسلامی، مسلمان شناخته نمی‌شود و حمله به پیروان این فرقه از سوی سنی‌مذهبان پیش از این نیز سابقه داشته است؛ با این حال حمله روز جمعه در چنین ابعادی در پاکستان بی‌سابقه بوده است.

مقام‌های پاکستانی شبه‌نظامیان اسلامگرا در این کشور را مسئول این حمله می‌دانند؛ پس از حمله به این دو مسجد در لاهور، پلیس وارد عمل شد و نزدیک به دو ساعت میان دو طرف تبادل آتش صورت گرفت.

مقام‌های شهر لاهور شمار کشته شدگان را ۸۰ نفر و شمار زخمی شدگان را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

حمله روز جمعه، پس از حمله انتحاری یکم ژانویه امسال، خونین‌ترین حمله در این کشور به شمار می‌رود؛ ‌از ماه مارس سال ۲۰۰۹ تاکنون شبه‌نظامان در شهر لاهور ۹ حمله انجام داده‌اند که نزدیک به ۲۶۵ نفر تلفات برجای گذاشته است.


فرقه احمدیه در سال ۱۸۳۸ توسط میرزا غلام احمد قادیانی پایه‌گذاری شد؛ پیروان این فرقه وی را مسیح و مهدی موعود می‌دانند.

درگیری‌ فرقه‌ای از جمله میان اکثریت سنی و اقلیت شیعه سابقه طولانی دارد؛ در یک دهه گذشته بیش از ۴۰۰۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG