لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

محکومیت برخورد با روزنامه‌نگاران ایرانی از سوی دو نهاد بین‌المللی


در آستانه هفدهم مرداد، روز خبرنگار، و در حالی که دست کم ۳۳ روزنامه‌نگار پس از انتخابات در ایران دستگیر شده‌اند، «سازمان گزارشگران بدون مرز» و «فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران» برخورد با اهالی رسانه‌ در ایران را محکوم کردند.

گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن برخورد با روزنامه‌نگاران، اعلام کرد این هفته سه روزنامه‌نگار دیگر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

این سازمان با اشاره به دستگیری چند ساعته مهدی یزدانی خرم، دبیر سریس ادب و هنر روزنامه اعتماد ملی در روز ۱۴ مرداد ماه، از اعمال فشار بر این روزنامه‌نگار که گفته می‌شود ناراحتی قلب دارد، ابراز نگرانی کرده است.

میرحمید حسن‌زاده یکی از مدیران سابق خبرگزاری ایسنا و مدیر سایت قلم نیوز که در تاریخ ١٣ مرداد در محل کارش از سوی مأموران امنیتی بازداشت شد، روزنامه‌نگار دیگری است که گزارشگران بدون مرز به آن اشاره کرده است.

این سازمان همچنین یادآور شده که رضا نوربخش سردبیر روزنامه فرهیختگان در شامگاه ١٣ مرداد در دفتر این روزنامه بازداشت شده است.
مسعود باستانی و اسماعیل حق پرست دو همکار دیگر این روزنامه نیز در بازداشت بسر می‌برند.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز آمده است که در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژ‌اد در روز ۱۴ مرداد، نیروهای ضد شورش و بسیج تظاهرات معترضان را در میدان بهارستان و خیابان‌های اطراف مجلس، سرکوب و تعدادی را از جمله کسانی که سعی در فیلم‌برداری و عکس گرفتن از تجمعات داشتند، بازداشت کردند.

این بیانیه می‌افزاید: «در همین روز و در آستانه برگزاری مجمع عمومی سالانه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، دفتر این تنها انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با حکم دادستان تهران پلمب شد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «بیش از صد روزنامه‌نگار و کاریکاتوریست ایرانی در همبستگی با جنبش اعتراضی مردم به تقلب و تخلف در انتخاب محمود احمدی‌نژاد با انتشار بیانیه‌ای نهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران را تحریم کرده‌اند.»

بنا بر اعلام این سازمان از تاریخ ٢٢ خرداد مأموران دادستانی با حضور در چاپخانه‌ها همه مقالات و مطالب را پیش از انتشار نیز کنترل می‌کنند.

در این بیانیه آمده است که برای سومین بار روزنامه خبر امروز در تاریخ ١١ مرداد ماه به دلیل مقاله‌ای انتقادی در باره تنفیذ حکم ریاست جمهوری اجازه انتشار نیافت.

گزارشگران بدون مرز همچنین یادآور شده است که خانواده‌های روزنامه‌نگاران زندانی از سوی مأموران امنیتی زیر فشار هستند تا درباره بازداشت‌شدگان اطلاع‌رسانی نکنند.

این سازمان همچنین به آزادی مسعود کردپور پس از طی محکومیت یک ساله خود اشاره کرده است. این روزنامه‌گار از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به «تبليغ عليه نظام از طريق مصاحبه و گفتگو با رسانه‌های بيگانه» متهم شده بود.

اعتراض دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به سفیر ایران

از سوی دیگر فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(آی اف جی) که مقر آن در بروکسل است با صدور بیانیه‌ای برخورد با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها و به ویژه پلمب دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را محکوم کرد.

در بیانیه فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تصریح شده است که بستن دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آنهم تنها ساعاتی پس از تحلیف محمود احمدی‌نژاد، «پیام دهشتناکی درباره سمت و سوی دولت ایران درباره آزادی رسانه‌ها» است.

ایدان وایت، دبیر کل فدراسیون بین‌‌المللی روزنامه‌نگاران درباره برخوردهای جمهوری اسلامی با روزنامه‌نگاران می‌گوید: «ایران نباید برای مشکلات سیاسی‌اش روزنامه‌نگاران را بلاگردان خود کند.»

در بیانیه فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تصریح شده است که بستن دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آنهم تنها ساعاتی پس از تحلیف محمود احمدی‌نژاد، «پیام دهشتناکی درباره سمت و سوی دولت ایران درباره آزادی رسانه‌ها» است.
همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد دبیر کل فدراسیون بین‌‌المللی روزنامه‌نگاران مراتب نگرانی خود از وضعیت روزنامه‌نگاران را به اطلاع علی اصغر خاجی، سفیر ایران در بروکسل، رسانده است.

ایدان وایت در گفت‌وگو با این خبرگزاری، دیدار خود با سفیر ایران را «ملاقاتی مشکل» توصیف کرده و گفته است که علی اصغر خاجی از پوشش رسانه‌ها درباره رویدادهای ایران ناراضی بوده و معتقد بوده است که این رسانه‌ها «واقعیت» را بیان نکرده و غیرمنصفانه عمل می‌کنند.

دبیر کل فدراسیون بین‌‌المللی روزنامه‌نگاران می‌گوید که وی در پاسخ به سفیر ایران تأکید کرده است که «فریب» افکار عمومی از هر طرفی برای این سازمان پذیرفتنی نیست و در عین حال بستن دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز توجیه‌ناپذیر است.

دبیر کل فدراسیون بین‌‌المللی روزنامه‌نگاران، به خبرگزاری فرانسه گفته است که برخورد با رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران «هرچه بیشتر اعتبار جایگاه دولت ایران را در افکار عمومی ملی و جهانی زایل می‌کند.»

بنا بر اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، این روزنامه‌نگاران پس از انتخابات ۲۲ خرداد ماه در ایران زندانی شده‌اند: مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، سمیه توحیدلو، شیوا نظر آهاری، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمدعلی ابطحی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، ژیلا بنی‌یعقوب، بهمن احمدی امویی، مازیار بهاری، اسماعیل حق‌پرست، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، کاوه مظفری، مجید سعیدی، ساتیار امامی، هنگامه شهیدی، سعيد متين پور، مرجان عبدالهیان، کورش جوان، حسن شیخ آقایی، رضا رفیعی فروشانی، امید سلیمی، احمد بحری، ابوالفضل عابدینی، سعید شریعتی، مهناز محمدی، رخساره قائم مقامی، میرحمید حسن‌زاده، رضا نوربخش.

برپایه آخرین گزارش‌ها اسماعیل حق پرست طی روزهای اخیر آزاد شده است.
XS
SM
MD
LG