لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

صالحی : اظهارات مدیرکل آژانس درباره ايران جانبدارانه است


علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
در پی ابراز تردید دوباره یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، درباره برنامه هسته‌ای ایران، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، وی را به جانبداری و غرض‌‌ورزی متهم کرد.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به این که اظهارات آقای آمانو درباره برنامه‌ هسته ای ايران جانبدارانه است، گفت: «ما انتظار داشتیم موضع آقای آمانو درباره مساله هسته‌ای بدون غرض باشد، اما متاسفانه در تناقض با آنچه که قبلا گفته بود، مایک موضع‌گیری غیرمغرضانه ندیدیم.»

یوکیا آمانو، که در یکم دسامبر سال ۲۰۰۹ به ریاست سازمان بین‌المللی انرژی اتمی رسید، روز دوشنبه در نشست این آژانس بار دیگر تکرار کرد که ایران همچنان از دادن اطلاعات کافی درباره برنامه اتمی‌اش خودداری می‌ورزد.

یوکیا آمانو روز دوشنبه تصریح کرد: «ما نمی‌تواینم تایید کنیم که همه مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز به کار می‌روند چرا که ایران با آژانس همکاری لازم را نکرده است.»

دو هفته پیش از این، ‌ یوکیا آمانو در نخستین گزارشی که درباره برنامه هسته‌ای ایران تنظیم کرد، اعلام داشت که تهران احتمالا هم‌اکنون بر روی ساخت کلاهک هسته‌ای کار می‌کند؛ این گزارش در مقایسه با گزارش‌های محمد البرادعی، مدیر کل پیشین، از لحن صریح‌تری درباره ایران برخوردار بود.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه ‌شنبه به پیشنهاد وین برای مبادله اورانیوم غنی‌شده نیز پرداخت و گفت: «آماده مبادله بودیم به شرط این که جمهوری اسلامی ایران ضمانت‌های کافی و ضروری را دریافت کند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از این ضمانت به عنوان مبادله هم‌زمان اورانیوم در خاک ایران یاد کرد.

در اواخر سال گذشته میلادی، آژانس بین‌المللی به ایران طرحی پیشنهاد کرد که برپایه آن ایران اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به روسیه و فرانسه بدهد و در قبال آن مقدار کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند.

با وجود توافق اولیه تهران با پیشنهاد وین، ایران از پذیرفتن این طرح خودداری کرده، و خود راسا اقدام به غنی‌سازی اورانیوم غنی‌سازی ۲۰ درصدی کرده است.

موضع‌گیری سلطانیه و لاریجانی

از سوی دیگر،‌ روز سه‌ شنبه علی اکبر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس، بار دیگر بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد و در عین حال اذعان داشت که «زمینه‌هایی وجود دارد» که ایران با آژانس «همکاری» ندارد.

علی اکبر سلطانیه همچنین گفت ایران هیچ مشکلی در تعهدات قانونی‌اش براساس منشور سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ندارد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در همین روز کشورهای غربی را به «ماجراجویی» در باره برنامه هسته‌ای ایران متهم کرد و اظهار داشت که آمریکا با «رفتار دوگانه» خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «لطمه» وارد کرده است.

واشینگتن در تلاش است که دور چهارم تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را در شورای امنیت به تصویب برساند و در این راستا دستگاه دیپلماسی خود را برای قانع کردن چین فعال کرده است.

چین تاکنون به وضع دور تازه تحریم‌ها علیه ایران رغبتی نشان نداده است و کشورهای غربی را به شکیبایی در برابر ایران فراخوانده است.
XS
SM
MD
LG