لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

همبستگی یکصد استاد دانشگاه‌های آمریکا با جامعه دانشگاهی ایران


۱۶ آذر سبزها در دانشگاه تهران
۱۶ آذر سبزها در دانشگاه تهران
یکصد نفر از استادان و شخصیت‌های دانشگاهی آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن تقبیح برخورد با دانشجویان و استادهای ایرانی به ویژه در روز ۱۶ آذر، با جامعه دانشگاهی ایران اعلام هبستگی کردند.

این بیانیه را شخصیت‌هایی چون نوآم چامسکی از مؤسسه تکنولوژی ماساچوست، جوشواکوهن از دانشگاه هاروارد، ناتان براون از دانشگاه جورج واشینگتن، گرهارد کاسپر از دانشگاه استنفورد، دونالد امرسن از دانشگاه استنفورد، باربارا هرمان از دانشگاه یو سی ال ای، اریک اولن رایت از دانشگاه ویسکانسز، علی بنو عزیزی، بوستون کالج، و عباس میلانی از دانشگاه استنفورد به امضا رسانده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «هر ساعت که می‌گذرد، خبرهای ناگوار بیشتری درباره رفتار رژیم کنونی ایران با ناراضیان و به ویژه دانشجویان و استادان می‌شنویم. تظاهرات مسالمت‌آمیز در دانشگاه‌ها در روز هفتم دسامبر (۱۶ آذر) در کشور با خشونت مواجه شد».

این بیانیه می‌افزاید: «برخی از دانشگاه‌های ایران هم‌اکنون خبر از اخراج‌ها و دستگیری‌ها گسترده می‌دهند. ما اعضای جامعه دانشگاهی آمریکا همبستگی خود را با همکاران و دانشجویان ایرانی اعلام می‌داریم.»

امضاکنندگان این بیانیه تأکید کرده‌اند: «رژیم [ایران] باید به ستیز خود با دانشگاه‌ها و فراتر از آن به ستیز با جامعه مدنی پایان دهد.»

این یکصد شخصیت دانشگاهی در پایان تصریح می‌کنند: «قوه قهریه رژیم، جایگزینی پذیرفتنی برای بحث و گفت‌وگوی مردم درباره مسیر آینده ایران نیست.»

۱۶ آذر، همزمان با روز دانشجو، هواداران جنبش سبز ایران در بسیاری از دانشگاه‌های کشور بار دیگر مخالفت خود را با دولت اعلام کردند؛ گروه‌های طرفدار حکومت نیز در همین روز در دانشگاه‌ها اجتماعاتی برگزار کردند که در برخی موارد به درگیری میان دو گروه منجر شد.

نیروهای امنیتی و شبه‌نظامی در این روز در این روز نیز به خشونت متوسل شدند، و با استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور به دانشجویان مخالف و مردم معترض حمله‌ور شدند. در این روز نیز شماری از مخالفان نیز دستگیر شدند.

جامعه دانشگاهی آمریکا پیش از این نیز در بیانیه‌ها و حرکت‌هایی مشابه حمایت خود را از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم ایران اعلام کرده بود. برای نمونه برخی از روشنفکران آمریکایی و از جمله نوآم چامسکی، در تجمعی که در نیویورک در پشتیبانی از مردم ایران برگزار شده بودند، شرکت کردند.
XS
SM
MD
LG