لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

آمریکا طالبان را به استفاده از فسفر سفید متهم کرد


شبه نظامیان طالبان در افغانستان. عکس تزئینی است.
شبه نظامیان طالبان در افغانستان. عکس تزئینی است.
ارتش ایالات متحده اعلام کرد که شبه‌نظامیان طالبان همچنان از ماده فسفر سفید برای حمله به نیروهای ائتلاف در افغانستان استفاده می‌کنند.

فسفر سفید ماده‌ای دودزا است که به طور معمول برای اختفای نیروها در هنگام عملیات به کار گرفته شده و باعث سوختگی شدید بر روی بدن می‌شود. گروه‌هایی مانند سازمان دیدبان حقوق بشر با بکار گیری این ماده در مناطق غیرنظامی مخالفند.

نیروهای ائتلاف در حالی شبه‌نظامیان طالبان را متهم به استفاده از فسفر سفید می‌کنند که در روزهای اخیر ارتش ایالات متحده متهم شده‌ است که در جنگ افغانستان فسفر سفید بکار می‌گیرد؛ اتهامی که ارتش آمریکا آن را رد کرده است.

به گزارش سی ان ان،نیروهای ائتلاف با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که شبه‌نظامیان روز سه‌شنبه به یک مقر نیروهای ائتلاف در ولایت پکتیا با گلوله‌های آمیخته به فسفر سفید حمله‌ور شدند اما کسی در این یورش آسیب ندید.


نیروهای ائتلاف همچنین می‌گویند روز شنبه در بامیان خمپاره‌های فسفر سفید و در ننگرهار راکت‌های فسفر سفید کشف کرده‌اند.

ارتش آمریکا در ماه جاری میلادی یک سند محرمانه ۴۴ صفحه‌ای را علنی ساخت که در آن قید شده بود شورشیان طالبان از مهمات دارای فسفر سفید استفاده می‌کنند.

در این گزارش که داده‌های آن تا سال ۲۰۰۳ برای پوشش می‌دهد، آمده است که شورشیان طالبان دارای انبارهای فسفر سفید هستند که یا به صورت مستقیم در نبرد با نیروهای ائتلاف از آن استفاده می‌کنند یا اینکه در تله‌های انفجاری کار می‌گذارند.


در مقابل نیروهای طالبان نیز ارتش نیروهای آمریکایی متهم کرده‌اند که در جنگ فسفر سفید بکار می‌برند.


شورشیان طالبان می‌گویند در درگیرهای چهارم ماه مه امسال در ولایت فراه نیروهای آمریکایی از مواد شیمایی استفاده کردند.

در واکنش به این اتهام یک مقام ارشد نیروهای آمریکایی اعلام کرد که در نبرد چهارم ماه مه فسفر سفید بکار گرفته نشده است.
XS
SM
MD
LG