لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

بسکتبال آسيب ديده ايران رهسپار پيکارهای جهانی شد


تيم ملی بسکتبال ايران به عنوان قهرمان آسيا در حالی روانه پيکارهای قهرمانی جهان در استانبول ترکيه شد که در آستانه پرواز به وعده‌گاه بزرگان بسکتبال جهان با مصدوميت دو مهره کليدی متحمل ضربه سنگينی شد.

ايران در گروه ب اين رقابت‌ها با تيم‌های نامدار آمريکا، اسلوونی، برزيل، کروآسی و تونس همآورد خواهد شد.

ملی‌پوشان ايران در حالی به ميدان بزرگان بسکتبال جهان می‌روند که درست چند روز پيش از آغاز رقابت‌های جهانی کاپيتان صمد نيکخواه بهرامی به دليل مصدوميت پا از سفر بازماند.

سايت فدراسيون بسکتبال ايران با تاييد اين خبر يادآور شد که مهاجم برجسته ايرانی يک ماه برای بايابی سلامتی‌اش از صحنه دور خواهد ماند.

تيم ملی ايران به سرمربيگری واسلين ماييچ با اين بازيکنان رهسپار شانزدهمين دوره رقابت‌های جهانی بسکتبال شد: موسی نبی‌‌پور، آرن داوودی، جواد داوری، مهدی کامرانی، سامان ويسی، ايمان زندی، محمد حسن‌زاده، اوشين ساهاکيان، ارسلان کاظمی، اصغر کاردوست، سعيد داورپناه و حامد حدادی. علاوه بر صمد نيکخواه بهرامی، حامد آفاق هم به دليل مصدوميت مسابقات جهانی را از دست داد.

رقابت‌های قهرمانی جهان از روز شنبه ششم شهريور (۲۸ اوت) در شهرهای استانبول، آنکارا، ايزمير و قيصريه آغاز خواهد شد و ايران در نخستین روز به ديدار برزيل می‌رود و سپس روز يکشنبه با کروآسی، روز دوشنبه با تونس، روز چهارشنبه با آمريکا و روز پنجشنبه با اسلوونی در استانبول پيکار خواهد کرد و روز سه شنبه استراحت دارد.

رقابت‌های قهرمانی جهان روز بيستم شهريور (۱۲ سپتامبر) در استانبول به پايان می‌رسد.
سايت فدراسيون بين‌المللی بسکتبال در تازه‌ترين گزارش از نبودن صمد نيکخواه و حامد آفاق در تيم ملی ايران نوشت: صمد سال پيش در چين با ميانگين ۱۸ امتياز، دستياری در ۴.۸ امتياز و ۴.۴ ريباند در هر مسابقه، رقابت‌های قهرمانی آسيا را پشت سرگذاشت.

آفاق هم در هر مسابقه بر ايرانيان ميانگين ۱۴ امتياز در هر مسابقه را داشت تا ايران بتواند برای دومين بار پياپی مدال طلای آسيايی را به گردن بازيکنانش ببيند.

خبرگزاری دانشجويان ايران در گفت‌و‌گويی با واسلين ماتيچ، سرمربی صرب، جانشين رايکو ترومن معروف او را بد شانس‌ترين مربی دنيا در آستانه رقابت‌های جهانی ناميده است.

به گفته ماييچ او و بسکتبال ايران برای آماده شدن خوش شانس نبودند. ماييچ از ممنوع‌الخروج بودن پويا تاجيک به علت خدمت سربازی و به سربازی رفتن جواد داوری هم شکايت داشت.

شايد فشار باعث مصدوميت آس بسکتبال ايران شد

سرمربی تيم ملی بسکتبال گفت: «مسابقه‌های قهرمانی جهان يک موقعيت بسيار بزرگ است که همه بازيکنان دوست دارند برای تيم کشورشان بازی کنند اما مساله مهم اين است که ما در زمانی که بايد دور هم می‌بوديم و تمرين می ‌کرديم اين کار را انجام نداديم و تنها زمان بسيار کمی برای تمرين در اختيار داشتيم... فشار زيادی روی صمد و مهدی کامرانی وجود داشته است. چون جواد داوری و حامد آفاق را در اختيار نداشتيم، اين دو فشار زيادی را در طول بازی‌های تدارکاتی تحمل کردند. شايد يکی از دلايل مصدوميت زودهنگام صمد همين فشارها باشد.»

در اين گفت‌وگو سرمربی تيم ملی به مسائلی از جمله مشکل رواديد اعتراف می کند و می‌گويد: «مساله اين است که ما نتوانستيم به خوبی آماده شويم. ما اولين تورنمنت را از دست داديم و همچنين به دليل مشکلات ويزا نتوانستيم به ليتوانی برويم.»

مائيچ: بازی در برابر آمريکا يک چالش بزرگ است

سرمربی تيم ملی بسکتبال ايران، بازی در برابر آمريکا را يک چالش بزرگ دانست و به ايسنا گفت: «من هم متعلق به کشوری هستم که از لحاظ سياسی با آمريکا در چالش است. اما ما قصد نداريم چون آمريکا قوی ‌تر است عرصه را خالی کنيم بلکه با استقامت بيشتری با آمريکا بازی خواهيم کرد... اين بازی ممکن است به نوعی سياسی باشد اما ما بدون توجه به اين مسائل سعی می‌کنيم بازی خود را انجام دهيم.»

رنکينگ بسکتبال ايران واقعی نيست

مائيچ اعتراف می‌کند که رتبه ۲۲ ايران در سطح بسکتبال جهان يک رتبه واقعی نيست، چون حدود ۱۶ يا ۱۷ تيم اروپايی (از نظر سطح بازی) بالاتر از ايران قرار دارند. بيشترين امتيازاتی که ايران برای رده جهانی به دست آورد به خاطر حضور در جام جهانی و المپيک بود. تعداد تيم‌های بسيار کمی می ‌ىتوانند در المپيک شرکت کنند و حضور ايران در المپيک موجب شد امتيازهای زيادی نصيب ايران شود و ايران بالاتر از بعضی کشورهای اروپايی قرار گيرد.

صمد نيکخواه: بازی با آمريکا مثل يک ويترين است

صمد نيکخواه بهرامی پس از دور ماندن از صحنه بازی جهانی اظهار کرد که آمريکا مهمترين حريف ايران است و بازی با آمريکا برای بازيکنان بعد تبليغاتی دارد و مانند ويترينی است که می‌توانند خودشان را نشان دهند. «همه می‌دانند که آمريکا نسبت به تيم‌های بسکتبال دنيا تافته جدا بافته است.»

او به ايسنا گفت: «ناراحتم و دوست داشتم که بازی کنم. برای من رقابت‌های جهانی تمام شده است و به عنوان تماشاگر از بيرون بازی‌‌ها را نگاه می‌‌کنم. به عنوان طرفدار اميدوارم بازيکنان موفق شوند.»

به گفته کاپيتان صمد گروهی که تيم ايران در آن رقابت‌ می کند گروه سختی است. تيم‌های اسلوونی و کرواسی جزو بهترين و با سابقه‌ترين تيم‌ها و کارخانه‌های بازيکن سازی اروپا هستند که بازيکنانشان در NBA و بهترين تيم‌های اروپايی بازی می ‌کنند.
برزيل هم قهرمان آمريکای جنوبی است.
XS
SM
MD
LG