لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

پاپ گروگان‌گیری خونبار در کلیسایی در بغداد را محکوم کرد


پاپ بندیکت شانزدهم
پاپ بندیکت شانزدهم
پاپ بندیکت شانزدهم، روز دوشنبه، گروگانگیری مردان مسلح مرتبط با القاعده در کلیسایی در بغداد را که به کشته شدن ۵۲ نفر و زخمی شدن دستکم ۶۷ نفر انجامید، محکوم کرد و آن را یک «خشونت پوچ» دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز دوشنبه، ۱۰ آبان حمله اعضای «دولت اسلامی عراق»، گروه مرتبط با القاعده را محکوم کرد و گفت: «من برای قربانیان این خشونت پوچ و وحشیانه که افراد بی‌دفاعی که در خانه خدا که مکان عشق و آشتی است گرد هم آمده بودند را نشانه گرفته بود، دعا می کنم.»

پاپ بندیکت شانزدهم که برای زائرین حاضر در میدان سن پیتر واتیکان سخنرانی می‌کرد ضمن ابراز همبستگی با مسیحیان قربانی این گروگانگیری، «در مواجهه با رویداد‌های فجیع خشنوت‌آمیزی که با هدف چند پاره کردن جماعت‌ خاورمیانه» به وقوع می‌پیوندد، بار دیگر مردم جهان را به صلح فرا خواند.

وی خاطرنشان کرد که صلح هدیه‌ای الهی است که با تلاش مردم در سرتاسر جهان محقق خواهد شد و ابراز امیدواری کرد که تمای افراد برای از میان بردن خشونت با یکدیگر متحد شوند.

به دنبال گروگانگیری روز یکشنبه که به کشته شدن ۵۲ نفر از جمله دستکم یک کشیش انجامید، گروه «دولت اسلامی عراق» در بیانیه‌ای، آزادی گروگان‌های کلیسای کاتولیک بغداد را منوط به آزادی تمامی زندانیان القاعده در عراق و مصر دانست و به کلیسای قبطی مصر نیز برای آزادی دو زنی که به گفته این گروه به دلیل گرویدن به اسلام از سوی این کلیسا به اسارت در آمده‌اند، ۴۸ ساعت فرصت داد.

وفا قسطنطین و کامیلیا شحاته دو زنی هستند که به گفته اسلامگرایان به دنبال تغییر دین خود از مسیحیت به اسلام از سوی کلیسای قبطی به اسارات در آمدند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که بنا بر گزارشات رسیده، وفا قسطنطین همسر یوسف عوض، کشیش کلیسایی در مصر، از سال ۲۰۰۴، زمانی که به اسلام روی آورد و همسرش حاضر به جدا شدن از او نشد، ناپدید شده است.

این خبرگزاری می‌افزاید که کامیلیا شحاته، زن دیگری است که در تابستان سال جاری و پس از تغییر دین خود از مسیحیت به اسلام ناپدید شده است.

اسلامگرایان بر این باورند که هر دوی این افراد از سوی کلیسای قبطی مصر ربوده شده‌اند و گروه «دولت اسلامی عراق» نیز به این کلیسا ۴۸ ساعت فرصت داده بود که این دو نفر را آزاد کند.

این در حالی است که مقامات مصری تا کنون در این مورد واکنش خاصی نشان نداده‌اند و وزیر امور خارجه مصر روز دوشنبه طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این گروگانگیری اعلام کرد که مصر «مطلقاً» از وارد شدن به «اینگونه عملیات جنایتکارانه» خودداری می‌کند.
XS
SM
MD
LG