لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

تهدید روزافزون اخبار جعلی تولیدی هوش مصنوعی؛ استناد صدا و سیمای ایران


یک مجری خبر در چین که انسان نیست بلکه با هوش مصنوعی ساخته شده و خبر می‌خواند
یک مجری خبر در چین که انسان نیست بلکه با هوش مصنوعی ساخته شده و خبر می‌خواند

خبرگزاری فرانسه از تهدید روزافزون اخبار جعلی تولیدشده با هوش مصنوعی خبر داده و می‌گوید انتشار گسترده این اخبار در ۲۰۲۴ که سالی پر از انتخابات در جهان است، به نگرانی‌ها دامن زده است.

این گزارش که روز دوشنبه ۲۱ اسفند منتشر شده خبر می‌دهد که صدها وب‌سایت مجهز به هوش مصنوعی که از رسانه‌های خبری تقلید و «تغذیه» می‌کنند در ماه‌های اخیر توسط اشخاص ناشناس راه‌اندازی شده و «باعث انفجار روایت‌های نادرست شده‌اند.»

خبرگزاری فرانسه در ادامه به خبر جعلی «خودکشی روان‌پزشک نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل» تولید شده توسط هوش مصنوعی اشاره کرده که در یک برنامه تلویزیونی صدا و سیمای ایران نیز بازتاب داشته است.

اشاره این گزارش به برنامه «پاورقی» شبکه دو صدا و سیما است که محمدرضا شهبازی مجری آن با نشان دادن خبری به زبان انگلیسی از سایت خبری پاکستانی «گلوبال ویلج اسپیس» (فضای دهکده جهانی)، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را به باد استهزا می‌گیرد و می‌گوید «معمولاً کسانی که افسردگی و قصد خودکشی دارند به روان‌شناس مراجعه می‌کنند. روان‌شناس نتانیاهو بعد از چند سال کار با او، خودش خودکشی کرده است».

این خبر جعلی ایجادشده با هوش مصنوعی در «فضای دهکده جهانی» نظر بینندگان بسیاری را جلب کرد و در رسانه‌های ایران نیز بازتاب گسترده‌ای داشت.

اتکای صدا و سیمای ایران به خبر جعلی یادشده در حالی است که خبرگزاری فارس نیز ۱۳ سال پیش خبری با این مضمون با استناد به منابع خبری خارجی منتشر کرده بود؛ اما آنچه خبرگزاری فارس به عنوان خبری معتبر و جدی منتشر کرده بود، در واقع استناد به یک پست طنز منتشر شده در یک وبلاگ در سال ۲۰۱۰ میلادی بود.

خبرگزاری فرانسه نیز به سابقه این خبر اشاره کرده و می‌گوید بر اساس تجزیه و تحلیل سازمان تحقیقاتی «نیوز گارد» مستقر در ایالات متحده که اطلاعات نادرست را ردیابی می‌کند، شباهت‌های قابل توجهی بین خبر جعلی «خودکشی روان‌پزشک نتانیاهو» منتشر شده در سایت خبری پاکستانی با یک پست طنز منتشر شده در یک وبلاگ طی سال ۲۰۱۰ وجود دارد.

کدام هوش مصنوعی؟ کدام خطر؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:28:07 0:00
لینک مستقیم

مک‌کنزی صادقی تحلیلگر «نیوز گارد» می‌گوید وقتی از ابزار هوش مصنوعی گوگل موسوم به چت‌جی‌پی‌تی یا هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی»، مورد حمایت مایکروسافت خواسته است که مقاله طنز سال ۲۰۱۰ را برای مخاطبان عمومی بازسازی کند، نتیجه «بسیار شبیه» به مقاله منتشر شده در سایت «فضای دهکده جهانی» بود.

تهدید روزافزون اخبار جعلی تولیدشده با هوش مصنوعی

خبرگزاری فرانسه به چندین مورد خبر جعلی تولیدشده با هوش مصنوعی اشاره کرده و می‌نویسد راستی‌آزمایی این اخبار برای مخاطب عادی بسیار سخت است و بازنشر آن در سایت‌های خبری که عمدتاً هدف آنها جذب مخاطب و درآمدهای تبلیغاتی است، وضعیت را پیچیده می‌کند.

این گزارش می‌افزاید سازمان «نیوزگارد» حداقل ۷۳۹ سایت اخبار جعلی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کرده که به زبان‌های متعددی و بدون نظارت انسانی پوشش خبری می‌دهند و با نام‌های عمومی مانند «اخبار برتر ایرلند» فعال هستند.

دارن لینویل، از دانشگاه کلمسون، از جمله کارشناسان ارزیابی اطلاعات نادرست است که چندین وب‌سایت مرتبط با روسیه را شناسایی کرده که اخبار جعلی برای تبلیغات کرملین دربارهٔ جنگ در اوکراین در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تولید و منتشر می‌کنند.

برخی از آنها مانند DC Weekly از هوش مصنوعی برای بازنویسی مقالات از منابع نامعتبر دیگر استفاده می‌کند و آقای لینویل می‌گوید این سایت که به نظر می‌رسد متعلق به جان مارک دوگان، تفنگدار سابق آمریکایی پناهنده به روسیه است، تعداد زیادی ادعای نادرست را منتشر کرده‌است؛ از جمله اینکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، دو قایق تفریحی لوکس به ارزش میلیون‌ها دلار با پول کمک آمریکا خریداری کرده و حتی برخی قانون‌گذاران آمریکایی این روایت نادرست را به بحث گذاشته‌اند.

محققان می‌گویند این وب‌سایت‌ها بر پتانسیل ابزارهای هوش مصنوعی و ربات‌های چت برای قانع کردن مخاطبان به درستی اخبار جعلی با توسل به شبیه‌سازهای صوتی و تصویری دامن می‌زنند و یکی از اهداف آن‌ها نیز کاهش اعتماد مردم به رسانه‌های اصلی است.

XS
SM
MD
LG