لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه تحت تدابیر شدید امنیتی


پاریس انتخابات ریاست جمهوری؛ امانوئل مکرون و همسرش بریژیت تروینو در صف رای
پاریس انتخابات ریاست جمهوری؛ امانوئل مکرون و همسرش بریژیت تروینو در صف رای

دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بامداد یکشنبه ۳۱ اردیبهشت و تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شد.

بیش از شصت‌هزار حوزه رای‌گیری ساعت ۸ بامداد به وقت محلی کار رای‌گیری را آغاز کردند. ناظران این انتخابات را غیرقابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در دهه‌های اخیر ارزیابی کرده‌اند.

بنا بر آمار اعلام شده درباره میزان مشارکت رای‌دهندگان، دو ساعت پس از آغاز رای‌گیری و در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۲ میلادی میزان مشارکت اندکی افزایش داشته است.

تبلیغات یازده نامزد انتخابات ریاست جمهوری، نیمه شب جمعه، و با آغاز رای گیری از اتباع فرانسه در خارج از کشور، به پایان رسید. مرحله اول رای گیری برای انتخاب بیست و پنجمین رییس جمهوری فرانسه، تا ساعت ۶ عصر به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

فرانسوا اولاند رییس جمهوری کنونی فرانسه از حزب سوسیالیست در اقدامی غیرمعمول، از تلاش برای انتخاب مجدد خودداری کرد. هم‌اکنون نامزد ۴۹ ساله‌ای به‌نام بنوآ آمون از حزب سوسیالیست در انتخابات جاری رقابت می‌کند. فرانسوا اولاند نامحبوب‌ترین رییس جمهوری فرانسه در تاریخ مدرن این کشور بود.

فرانسوا اولاند با حضور در حوزه رای‌گیری با ترغیب مردم به مشارکت در این انتخابات گفت بهترین پیامی که این انتخابات دارد این است که «نشان دهد دموکراسی قوی‌تر از هر موضوع دیگر است».

در آستانه برگزاری این انتخابات نظرسنجی‌ها از پیشتازی امانوئل مکرون، رهبر حزب میانه‌روی «به‌پیش»، و مارین لوپن، رهبر حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه، حکایت داشتند. اگر چه از یازده نامزدی که در این انتخابات رقابت می‌کنند فرانسوا فیون نامزد محافظه‌کاران و ژان لوک ملانشان نامزد چپگرایان نیز در نظرسنجی‌ها پس از آقای مکرون و خانم لوپن، قرار دارند.

گفته می‌شود رای‌دهندگان مردد، تعیین‌کننده نتیجه این انتخابات خواهند بود. موضوعاتی چون آینده حضور فرانسه در اتحادیه اروپا،‌ رابطه غرب با روسیه و همچنین مهاجران از جمله مسایل تعیین‌کننده در این انتخابات است.

این انتخابات در حالی برگزاری می‌شود که پنجشنبه شب در خیابان شانزه‌لیزه پاریس در پی یک حمله یک پلیس کشته شد.

در پی این حمله مارین لوپن نامزد حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه، خود را تنها نامزدی معرفی کرد که توانایی محافظت از فرانسه در مقابل اسلامگرایان افراطی را دارد.

خانم لوپن ۴۸ ساله،‌ در پی این اظهارات مورد انتقاد کسانی قرار گرفت که گفتند او از این حمله برای دستاوردهای سیاسی خود استفاده کرده است.

یکی از مسایل پررنگ در جریان مبارزه‌های انتخاباتی در فرانسه، موضوع اتحادیه اروپا است. این مساله به‌ویژه با همه‌پرسی خروج بریتانیا از این اتحادیه یا «برگزیت» اهمیت به‌سزایی پیدا کرد.

مارین لوپن راستگرا و ژان لوک ملانشان هر دو رویکردی تند در زمینه ادامه عضویت در اتحادیه اروپا دارند و می‌گویند در صورت پیروزی در انتخابات، برای ادامه عضویت در اتحادیه همه‌پرسی برگزار می‌کنند. خانم لوپن همچنین خواستار توقف استفاده از واحد پولی یورو و بازگرداندن فرانک است.

اما امانوئل مکرون که پیشتر وزیر اقتصاد دولت سوسیالیست فرانسوا اولاند بوده، می‌گوید نه به راست تمایل دارد و نه به چپ، و با جنبش نوپای «به‌پیش» درصدد احیای فضای سیاسی فرانسه است. او از مدافعان ادامه عضویت در اتحادیه اروپاست.

در همین حال فرانسو فیون محافظه‌کار نیز که پیشتر نخست‌وزیر فرانسه بوده اگرچه وعده اصلاحات اقتصادی داده اما همچنان بر عضویت در اتحادیه اروپا تاکید می‌کند.

فرانسه از اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد با حق وتو است. این کشور همچنین ده‌هاهزار تن نیروی نظامی در کشورهای مختلف دارد و متحد آمریکا در «مبارزه علیه تروریسم» است.

امانوئل مکرون می‌گوید عملیات فرانسه در مبارزه با افراطگرایان در عراق و سوریه و همچنین قاره آفریقا را ادامه خواهد داد. این نامزد انتخابات همچنین بر فشار بر روسیه بر سر موضوع اوکراین و نیز سوریه تاکید کرده است.

سه نامزد پیشتاز دیگر اما خواستار گفت‌وگو با بشار اسد رییس جمهوری سوریه هستند تا راه‌حلی سیاسی برای بحران و جنگ در آن کشور پیدا شود. مارین لوپن ازبشار اسد حمایت کرده و با چنین رویکردی و در پی حملات اخیر آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه، از آن انتقاد کرد. این نامزد راستگرایان همچنین به تازگی و در پی سفر به مسکو، با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری آن کشور دیدار کرد.

از سوی دیگر فرانسوا فیون که پیشتر رابطه خوبی با ولادیمیر پوتین داشته، اخیرا رویکردی سرسختانه‌تر اتخاد کرده و از جمله بشار اسد را مسوول حمله شیمیایی اخیر در خان شیخون خوانده است.

بیش از پنجاه هزار نفر نیروی پلیس و هفت هزار سرباز، در سراسر فرانسه، مسئولیت برقراری امنیت در روز انتخابات را بر عهده دارند.

از دوسال پیش به خاطر حملات تروریستی در فرانسه، وضعیت اضطراری در فرانسه پابرجاست. این حملات تاکنون بیش از دویست و سی کشته برجا گذاشته است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در پی حمله پنجشنبه‌شب پاریس، در یک توییت نوشت «مردم فرانسه بیش از این تحمل نخواهند کرد. این حمله تاثیر بزرگی بر انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت».

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روز ۱۷ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG