لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

آمریکا: تداوم حبس رهبران بهایی، شاهدی بر ادامه نقض آزادی‌های بنیادین در ایران است


تجمع اعضای جامعه بهایی در ریو دوژانیرو در حمایت از هفت رهبر در بندشان در خرداد ماه ۹۰
تجمع اعضای جامعه بهایی در ریو دوژانیرو در حمایت از هفت رهبر در بندشان در خرداد ماه ۹۰

وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای به مناسبت نهمین سالگرد دستگیری هفت رهبر جامعه بهاییان ایران بار دیگر حبس این افراد را محکوم کرد و آن را «مدرکی دیگر بر ادامه بی‌توجهی و نقض حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین توسط ایران» دانست.

این بیانیه که در وبسایت سفارت مجازی ایالات متحده در ایران منتشر شده، همچنین خواستار آن شده است که «حکومت ایران محروم کردن مردمش از حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین‌شان، از جمله آزادی دینی و عقیدتی، را متوقف کند».

هتر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه از حکومت ایران خواسته است تا ضمن عمل به قوانین خود و‌‌‌ تعهدات بین‌المللی‌اش «آزادی‌های بیان، اندیشه، مذهب یا عقیده، اجتماعات، تجمع و گردهمایی مسالمت‌آمیز را برای همه ایرانیان تضمین کند».

فریبا کمال آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، هفت رهبر جامعه بهایی در اردیبهشت ماه سال ۸۷ بازداشت شدند و از آن زمان تاکنون در زندان به‌سر می‌برند.

در روزهای اخیر و همزمان با نهمین سال بازداشت این رهبران جامعه بهایی، شماری از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر هم با استفاده از هشتگ #همراه_بهاییان همدلی و همبستگی خود را با پیروان این آیین و رهبران زندانی‌شان ابراز کرده‌اند.

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، سال گذشته در گزارش خود اعلام کرده بود که وضعیت اقلیت‌های رسمی و غیر رسمی دینی در ایران همچنان به شدت نگران‌کننده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌ بشر ایران گفته بود: بهایی‌ها همچنان به طورسازمان‌یافته و هدفمند،مورد تبعیض قرار می‌گیرند و از داشتن حق زندگی محرومند.

پیش از این در ۲۵ آوریل (پنجم اردیبهشت) چند سناتور آمریکایی با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در سنای آمریکا نقض حقوق بهاییان توسط حکومت ایران را محکوم کرده بودند.

مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه از فلوریدا، ران وایدن، سناتور دمکرات از اورگان، دیک دوربن، سناتور دمکرات از ایلینوی، و جان بوزمن، سناتور جمهوریخواه از ایالت آرکانزاس طی این بیانیه ضمن محکوم کردن نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران، از حکومت جمهوری اسلامی خواستند کسانی که به دلیل عقاید دینی خود در زندان هستند از جمله هفت مدیر جامعه بهاییان ایران را آزاد کند.

در حال حاضر بر پایه گزارش نهادهای حقوق بشری، بیش از ۳۰۰ هزار شهروند بهایی در شهرهای مختلف ایران زندگی می‌کنند، اما محدودیت‌ها، و آزار و تبعیض روزافزونی که در سال‌های اخیر بر اعضای این جامعه مذهبی وارد شده، باعث شده تا برخی از آن‌ها برای ادامه تحصیل و زندگی ناچار به ترک ایران شوند.

در سال‌های گذشته نیز گزارش‌های زیادی درباره ممنوعیت تحصیل در دانشگاه، بازداشت‌های گروهی، پلمپ مغازه‌ها و تخریب قبرستان‌های بهاییان منتشر شده است.

جمهوری اسلامی آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد حکومت بارها علیه آن سخنانی گفته‌اند.

XS
SM
MD
LG