لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

امام جمعه‌هایی که «شبیه» یکدیگر سخن می‌گویند


احمد خاتمی امام جمعه تهران-خبرگزاری فارس
احمد خاتمی امام جمعه تهران-خبرگزاری فارس

در ۵۳۰ شهر ایران نماز جمعه برگزار می‌شود و ۱۸ هزار نفرنیز در ستادهای نماز جمعه فعال هستند، یعنی نزدیک به استعداد دو لشکر. این آمار را حجت الاسلام رضا تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور می‌گوید که در ۱۲ سال گذشته رییس منصوب آیت الله خامنه‌ای در این نهاد بوده است.

با وجود اینکه در ۵۳۰ شهر نماز جمعه برگزار می‌شود و قاعدتا ۵۳۰ امام جمعه متفاوت در این شهر‌ها به منبر می‌روند اما بررسی مستند سخنان ۳۵ امام جمعه‌ای که در سیزدهم مرداد ۱۳۹۰در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ ایران منبر رفته‌اند نشان می‌دهد که آنها نه تنها مشابه یکدیگر سخن می‌گویند بلکه حتی در اغلب موارد کلماتشان نیز شبیه یکدیگر است.



please wait

No media source currently available

0:00 0:06:23 0:00
لینک مستقیم

روز جمعه متن سخنان ۳۵ امام جمعه مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ در خبرگزاری‌های ایران منتشر شد. شیراز، قم، شراز، اصفهان، کرمان، بندرعباس، بوشهر،، مشهد، بیرجند، بجنورد، سمنان، شاهرود، ارومیه، زنجان، رشت، ساری، بندر انزلی، گرگان، کرمانشاه، همدان، خرم‌آباد، ایلام، اهواز، آبادان، اراک، یاسوج، شهرکرد، قزوین، یزد، تبریز، ساوه، و حتی گچساران و قشم و کیش.. بررسی مورد به مورد سخنان این هفته این ۳۵ امام جمعه نشان می‌دهد امام جمعه‌های مذکور شش سخن مشترک زده‌اند. انتقاد از نسل کشی مسلمانان در میانمار، بازگویی سخنان آیت الله خامنه‌ای درمورد تاکید بر ضرورت افزایش جمعیت و اقتصاد مقاومتی، آمادگی ایران برای مقابله با حمله خارجی، سالروز بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط امریکا در ۶۷ سال پیش و تقصیر آمریکا و انگلیس در شکست طرح کوفی عنان در سوریه.

بیشترین موردی که امام جمعه‌ها این هفته از آن سخن گفته‌اند اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی‌‌ همان حرف آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با کارگزاران نظام جمهوری اسلامی در حدود ۱۰ روز پیش است.

امام جمعه‌های مراکز استان‌ها همچنین این هفته هم‌صدا با آیت الله خامنه‌ای بر ضرورت افزایش جمعیت تاکید کرده‌اند زیرا رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید جمعیت کشور باید۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر باشد و صاحبان منبر‌ها این سخن را بر سر منبر‌ها بگویند.

اینکه امام جمعه‌های ایران شبیه به یکدیگر سخن می‌گویند و تبلیغ حکومت را می‌کنند از نظر منتقدان باعث کاهش اعتبار آنها نزد مردم می‌شود. یکی از این منتقدان آیت الله حسینعلی منتظری بودکه معتقد بود امام جمعه‌ها حقوق‌بگیر دولت هستند و سخنان آنها تاثیری بر مردم ندارد.

اما چرا و چگونه امام جمعه‌ها از بندر عباس تا ساری و از مشهد تا اهواز می‌توانند حرف‌ها و حتی کلماتی شبیه به هم بگویند؟

مهدی مهدوی‌آزاد روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در آلمان که پیش از این در ایران در مورد ساختار حکومت جمهوری اسلامی مطالعاتی داشته می‌گوید: «علت این امر موضوعی به نام فضایی رسانه‌ای است که آیت‌الله خامنه‌ای بر آن تاکید دارد. مهدی مهدوی آزاد می‌گوید در فضای رسانه‌ای که آیت الله خامنه‌ای ازنگاه تبلیغاتی بر آن تاکید می‌کند صداو سیما جایگاه و نقش اول را دارد و سپس امام جمعه‌ها و صاحبان تریبون‌های عمومی هستند و رسانه‌ها داخلی و خارجی در رتبه‌های بعدی قرارمی گیرند.»

وی همچنین می‌گوید: «سه بولتن برای امام جمعه‌ها ارسال می‌شود که نخستین بولتن، بولتن وزارت اطلاعات است که چهارشنبه هر هفته از طریق مدیران کل اطلاعات استان‌ها برای ائمه جمعه ارسال می‌شود، دومین بولتن، بولتن شورای سیاست گذاری ائمه جمعه است و سومین بولتن، بولتن سپاه پاسداران که شبیه بولتنی است که برای هادیان سیاسی سپاه ارسال می‌شود. به همین دلیل ائمه جمعه شبیه یکدیگر سخن می‌گویند که در برخی موارد جنبه خنده آوری نیز پیدا می‌کند.»

با وجود چنین انتقاداتی از سوی تحلیلگران و منتقدان، مسولین نهاد ائمه جمعه مانندحجت‌الاسلام رضا تقوی نه تنها شبیه گویی‌های ائمه جمعه را بد نمی‌دانند بلکه می‌گویند تریبون نماز جمعه جایی برای تشریح و تبیین سیاست‌های نظام در سراسر کشور است.
XS
SM
MD
LG