لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

فاز اجرایی برنامه مدیریت جامع تالاب‌های هامون


 هامون
هامون

کمی بعد از اعلام خشک‌شدن هامون با انتشار عکس‌های ماهواره‌ای اعلام شد، برنامه مدیریت جامع تالاب‌های هامون برای حفاظت و احیاء تالاب‌ها، پس از بررسی در شورای برنامه‌ریزی استان وارد فاز اجرایی شده است.

این برنامه را کامل بشنوید:

یک خانه، یک زمین ۱۲۱؛ تلاش برای نجات تالاب‌های ایران و سرشماری حیات‌وحش
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

این را مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران به خبرگزاری‌ها گفته است. آنطور که مسئولان می‌گویند، این برنامه برای تصویب در اختیار استاندار و شورای برنامه‌ریزی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. گفته می‌شود، یکی از محورهای اصلی این برنامه، مشارکت تمام دستگاه‌ها به ویژه آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان در زمینه حفاظت و احیاء تالاب‌ها است. مواردی که قرار است پس از تصویب شدن و ابلاغ به این سازمان‌ها، پیاده شود. تالاب هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه در ایران است و یکی از ده‌ها دریاچه و تالابی که با بحران خشکی و بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند.

تالاب هامون از سه دریاچه کوچک دیگر به نام هامون پوزک، هامون صابری و هامون هیرمند تشکیل شده که در زمان وفور و فراوانی آب، به هم می‌پیوندند و دریاچه هامون را تشکیل می‌دهند. رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون است که از افغانستان به ایران می‌آید. جایی که مسئولان ایرانی می‌گویند برای هامون دردسر ایجاد می‌شود.

مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در شرایطی از تصویب برنامه مدیریت جامع تالاب هامون خبر داده که از پیچ و خم‌های اداری بر سر راه تصویب آن هم گله کرده است. او گفته در صورت اجرای سریع و دقیق این برنامه، احیای تالاب هامون تا رسیدن به شرایط ایده آل به ۱۰ سال زمان نیاز دارد. یعنی ۱۰ سال دیگر دست‌وپنجه نرم‌کردن با وضعیت بی‌آب فعلی و خشکی نسبتا مطلق هامون.

افزایش جمعیت آهو، قوچ‌ و میش‌ و کاهش کل و بز

مسئول اجرایی سرشماری حیات وحش می‌گوید، مقایسه سرشماری حیات وحش در سال ۹۴ با سال‌های گذشته، افزایش جمعیت آهو، قوچ‌ و میش‌ را در ایران نشان می‌دهد. بر اساس آماری که در این زمینه منتشر شده است، جمعیت کل‌ و بز در کشور کاهش داشته است. دکتر هومن ملوک‌پور، جراح و عضو کمیته مرکزی حیات‌وحش سازمان نظام دامپزشکی در تهران می‌گوید، این آمار می‌تواند نشان‌دهنده شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک باشد.

جمعیت کل و بز در شرایطی در حیات وحش ایران کاهش یافته است که موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی می‌گوید، از سال ۹۲ خورشیدی یعنی سه سال پیش تا امروز واکسن طاعون نشخوارکنندگان را در کشور تولید می‌کند. این موسسه گفته است، تا سال آینده قرار است میزان تولید این واکسن در کشور به ۲۸ میلیون دز برسد. اما این مرگ‌ومیر و کاهش یا افزایش جمعیت گونه‌های مختلف حیوانی در زیست‌بوم یک منطقه چه عواقب و خطراتی دارد؟

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که بین حیوانات اهلی و وحشی مشترک است، در سال‌های گذشته، تلفات گسترده‌ای را در نقاط مختلف ایران از جمله استان‌های مرکزی، البرز، قزوین، زنجان و خراسان شمالی بر جای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG