لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۵

اتحادیه اروپا اجرای لغو تحریم چند شرکت‌ ایرانی را ابلاغ کرد


شورای اتحادیه اروپا، در سالروز امضای توافق اتمی با ایران موسوم به برجام روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای رسمی اجرایی شدن لغو تحریم‌ها علیه شماری از افراد و شرکت‌های ایرانی را ابلاغ کرد.

در این بیانیه که روز سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه، بر روی وب‌سایت رسمی شورای اروپا منتشر شد از شرکت‌هایی که لغو تحریم‌ها آنها ابلاغ شده، نام برده شده‌ است.

شماری از این شرکت‌ها، شرکت‌هایی هستند که در حوزه نفت و گاز فعالیت دارند.

شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت (اویپک)، شرکت مدیریت و عملیات بهره‌برداری پتروپارس، شرکت مهندسی و منابع پتروپارس و شرکت گاز مایع ایران از جمله شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز ایران هستند که در این بیانیه از آنها نام آورده شده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

ابلاغ اجرایی شدن لغو تحریم شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت از نظر نقش و اثرگذاری این شرکت در سرمایه‌گذاری‌های صنعت نفت ایران، اهمیتی ویژه دارد.

شرکت بیمه معلم، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که در این ابلاغیه شورای اتحادیه اروپا، از اجرایی شدن لغو تحریم‌ها علیه آنان، نام برده شده است.

شرکت نکا نوین، شرکت تجاری وست سان که شرکتی ثبت شده در آلمان است، شرکت نکیسا نیرو و شرکت تجاری و کشتیرانی هانسیاتیک، نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که در این بیانیه که به امضای فدریکا موگرینی رسیده است، اجرایی شدن لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه آنان، ابلاغ شده است.

در این بیانیه بانک صادرات شعبه لندن نیز از جمله مجموعه‌های حذف شده از لیست تحریمی‌ها اعلام شده است.

پیش از این در آبان‌ماه گذشته وزارت خزانه‌داری بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای رسمی، تحریم علیه بانک صادرات ایران را لغو کرده و دارایی‌های بلوکه شده این بانک را آزاد کرده بود.

بانک صادرات از جمله هفت بانک و موسسه ایرانی مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا بود که در شهریورماه سال ۹۲، با طرح شکایت در دادگاه اتحادیه اروپا توانسته بود رای لغو آن تحریم‌ها را یگیرد.

پست‌بانک، بانک توسعه صادرات، شرکت بیمه ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، بانک رفاه کارگران، بانک بین‌المللی پرشیا و شرکت کشتیرانی گودلاک وابسته به کشتیرانی ایران در آن سال توانسته بودند حکم لغو تحریم‌ها را بگیرند. استدلال دادگاه اروپایی برای صدور حکم لغو تحریم، ناکافی بودن ادله و مدارک تحریم‌کنندگان علیه این بانک‌ها و موسسات بود.

عمده شرکت‌های ایرانی که در بیانیه شورای اتحادیه اروپا از آنها یاد شده، شرکت‌هایی هستند که در چهار تا شش سال گذشته در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۱۰ میلادی تا سال ۲۰۱۲ میلادی، مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا شده‌اند.

همان زمان مقام‌های آمریکایی نسبت به صدور این احکام در دادگاه‌های اروپایی، ابراز نگرانی کرده بودند.

شماری از این شرکت‌ها در سال های گذشته با طرح شکایت در دادگاه‌های اروپایی نسبت به اعمال این تحریم ها، اقامه دعوا کرده بودند و توانسته بودند در این دادگاه‌ها، علیه اعمال تحریم‌ها، حکم بگیرند.

این شرکت‌ها طی سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی در دادگاه‌های اروپایی طرح شکایت کرده و حکم لغو تحریم‌ها را گرفته بودند اما به نظر می‌رسد اجرایی شدن و ابلاغ لغو تحریم علیه این شرکت‌ها تا سالروز امضای برجام به درازا انجامیده است.

مدیرعامل وقت شرکت بیمه معلم در تیرماه سال ۹۳، از لغو تحریم این بیمه در یکی از دادگاه‌های اروپایی خبر داده بود.

از جمله سهامداران عمده شرکت بیمه معلم، شرکت سرمایه‌گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بانک صادرات ایران، کارگزاری بانک توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری فرهنگیان هستند.

همچنین ناصر باطنی، مدیرعامل پیشین شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تنها فرد حقیقی است که در این بیانیه از اجرایی شدن لغو تحریم ها علیه او، خبر داده شده است.

ناصر باطنی نیز در شهریورماه سال ۹۲، توانسته بود از دادگاه اروپایی رای لغو تحریم بگیرد.

با امضا و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، روند حذف بخشی از تحریم های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، از ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۹۴، آغاز شده است.

آثار و پیامدهای برجام و همچنین ایفای تعهدات طرفین این توافقنامه به ویژه طرف آمریکایی، از مهم ترین مناقشات عرصه سیاسی ایران است.

اصولگرایان منتقد، دولت روحانی را به فریب‌خوردگی در امضا و اجرای برجام متهم می‌کنند و تاکید دارند که از پس امضا و اجرای برجام، انتظارات جامعه ایران محقق نشده است.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، دیروز در نشست خبری خود که به مناسبت سالروز اجرایی شدن برجام ترتیب داده شده بود، به منتقدان برجام که می‌گویند برجام تاثیری بر اقتصاد ایران نداشته، به کنایه توصیه کرد که برای دیدن این آثار و پیامدها، عینک بزنند.

XS
SM
MD
LG