لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

غارت مراکز خرید در پی اعتراض‌ به افزایش قیمت بنزین در مکزیک


صدها تن از معترضان در مکزیک در سومین روز تجمعات اعتراضی به سیاست‌های اقتصادی دولت و افزایش بهای سوخت چهارشنبه شب راه‌ها را بسته و برخی از مراکز خرید و فروشگاه‌ها در پایتخت را غارت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معترضان به افزایش۲۰ درصدی بهای بنزین که از نخستین روز سال میلادی جدید از سوی دولت این کشور اعمال شد اعتراض دارند و از روز دوشنبه، دوم ژانویه، در خیابان‌های مکزیکوسیتی حاضر شده و به سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد کردند.

افزایش بهای بنزین و دیگر حامل‌های انرژی، بخشی از برنامه‌های دولت مکزیک در راستای سیاست‌ آزادسازی‌های اقتصادی است.

دولت مکزیک در نظر داشت تا قیمت انرژی را از سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش دهد، اما در هفته‌های پایانی سال ۲۰۱۶، به ناگاه اعلام کرد که تصمیم گرفته است این افزایش قیمت، یک سال زودتر انجام شود.

به گزارش رویترز، چهارشنبه شب، ۱۵ دی‌ماه، در ادامه اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین، شماری از معترضان با حضور در خیابان‌های مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک، برخی خیابان‌ها را بسته و به شماری از مغازه‌های حمله برده و آنها را غارت کردند.

مقامات پلیس از بازداشت بیش از ۲۵۰ تن از معترضانی خبر داده‌اند که رنه خوآرز، معاون وزیر کشور مکزیک آنان را «خرابکار» نامیده است.

به گفته میگوئل آنخل مانسه‌را، شهردار مکزیکوسیتی، در جریان ناآرامی‌های چهارشنبه شب، ۲۳ مرکز خرید غارت شد و ۲۷ فروشگاه دیگر به محاصره معترضان درآمد.

در همین حال، انجمن خرده‌فروشان مکزیک، از مقام‌های دولت مرکزی و ایالتی خواست تا به سرعت برای حل این بحران مداخله کنند.

بر اساس آمار این انجمن، تاکنون و از زمان آغاز این اعتراض‌ها ۷۹ فروشگاه غارت شده و ۱۷۰ فروشگاه مجبور شده‌اند برای در امان ماندن فعالیت خود را متوقف کنند.

رنه خوآرز، معاون وزیر کشور مکزیک، چهارشنبه شب در جریان یک نشست رسانه‌ای تاکید کرد: «این اعمال، خلاف قانون هستند و هیچ ربطی به اعتراض مسالمت‌آمیز یا آزادی بیان ندارند.»

شرکت دولتی نفت پمکس نیز روز سه‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای از محاصره پایانه‌های ذخیره‌سازی سوخت از سوی معترضان خبر داده بود که بر اساس بیانیه این شرکت دست‌کم در سه ایالت مکزیک به بروز «وضعیت بحرانی» منجر شد.

مکزیک دومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین است و با اعمال سیاست آزادسازی قیمت بنزین و افزایش هزینه‌ها باعث شده تا پیش بینی‌های بانک مرکزی این کشور مبنی بر کاهش نرخ تورم با شک و تردیدهایی همراه شود.

از سوی دیگر پیروزی دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌ جمهوری آمریکا، منجر به کاهش تاریخی ارزش برابری پزو، واحد پول ملی مکزیک، در برابر دلار آمریکا شد.

سیاست‌های سخت‌گیرانه آقای ترامپ در برابر مهاجرت کارگران مکزیکی به آمریکا و همچنین اجازه ندادن به کارخانه‌ها و سرمایه‌گذاران آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر از جمله مکزیک باعث بروز نگرانی‌هایی نسبت به آینده اقتصادی مکزیک شده است.

هفته گذشته، گروه خودروسازی فورد آمریکا اعلام کرد که از سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری برای راه‌اندازی یک سایت تولید خودرورهای لوکس در مکزیک صرف‌نظر کرده است.

این شرکت اعلام کرد که ترجیح می‌دهد این سرمایه‌گذاری را در داخل خاک آمریکا انجام دهد.

XS
SM
MD
LG