لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

سهم اقتصاد در گفتار نامزدهای ریاست‌جمهوری


از راست: محمدغرضی، سعید جلیلی و محسن رضایی سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم
از راست: محمدغرضی، سعید جلیلی و محسن رضایی سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم
شنبه شب، با حضور سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه‌های مختلف تلویزیونی، یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران وارد فاز تازه‌ای شد.
در شب نخست حضور نامزدهای انتخاباتی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای تبیین برنامه های انتخاباتی‌شان، سعید جلیلی، محسن رضایی و محمد غرضی در برنامه‌های جداگانه‌ای در تلویزیون دولتی ایران حضور یافتند.
با توجه به نظرسنجی‌ها از جمله یک نظرسنجی که در بهمن ماه پارسال توسط انجمن دانش‌آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران صورت گرفت، مشکلات اقتصادی صدرنشین مشکلات و مسایل جامعه است.
این را می‌توان از حجم اخبار و اطلاعات و اظهارنظر مسوولان و مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی نیز دریافت که این مسایل به نقاط توجه آن‌ها تبدیل شده است.
اما مسایل اقتصادی تا چه اندازه در کانون توجه نامزدهای انتخاباتی قرار دارد؟
برای درک این اهمیت، در این گزارش فارغ از ادعاهای سه نامزد حاضر در این برنامه‌ها به فراوانی برخی واژه‌های اقتصادی در میان سخنان آن‌ها توجه شده است، اگرچه این شمارش واژگان بیانگر تمام واقعیت برنامه و توجه این سه نامزد به مسایل اقتصادی نیست، اما می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای بررسی میزان توجه نامزدهای انتخاباتی به مشکلات و مسایل اقتصادی، به کار آید.
از آنجایی که مدت برنامه‌هایی که این سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در آن حضور یافته‌اند، متفاوت بوده است، درصد فراوانی واژه‌ها در حضور نخست آن‌ها در تلویزیون مورد توجه قرار گرفته است.
برای نمونه، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، که در «گفت‌وگوی ویژه خبری» حضور یافته بود در بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ کلمه‌ای که سخن گفته، ۵۲ بار از واژه «اقتصاد» استفاده کرد.
فراوانی این واژه در بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ کلمه سخنان محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در برنامه «با دوربین» شرکت کرده بود، ۳۰ بار بود.
محمد غرضی، وزیر پست، تلگراف و تلفن دولت هاشمی رفسنجانی و دیگر نامزد انتخاباتی ریاست‌جمهوری در جریان برنامه «پاسخ به ایرانیان خارج از ایران»، ۹ بار از واژه اقتصاد در بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ کلمه سخنان خود، استفاده کرد.
میزان فراوانی دیگر واژه های انتخاب‌شده در حوزه اقتصاد در گفتار نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و مقایسه آن‌ها در نمودار قابل دسترسی است.

در روزهای آتی، با حضور دیگر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه‌های تلویزیونی، فراوانی این واژگان در سخنان آنان نیز مورد توجه قرار می‌گیرد تا میزان توجه هر یک از نامزدهای هشت‌گانه رقابت‌های ریاست‌جمهوری به این موضوعات دست‌کم در تعداد استفاده از واژگان متناظر با این مفاهیم، نمایان‌تر باشد.
XS
SM
MD
LG