لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

بابانوئل در بازار کریسمس «۲۱ میلیارد تومانی» ایران


بازار عکس گرفتن با بابانوئل در ناحیۀ مسیحی نشین تهران
بازار عکس گرفتن با بابانوئل در ناحیۀ مسیحی نشین تهران

گردش مالی ایام کریسمس در ایران بازاری دستکم ۲۱ میلیارد تومانی برآورد شده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان «بابانوئل دارد به تهران می‌آید» نوشته است تهران شاید چون مشهود‌ترین منزلگه برای بابانوئل بنظر نرسد اما ایرانی‌ها جنبۀ رنگین و پُر زرق و برق کریسمس را دوست دارند و تهران همچنین یکی از امن‌ترین جا‌ها در خاورمیانه برای مسیحیان است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه اخیرا شاهد سرازیر گشتن خریداران به ناحیۀ ارامنه نشین تهران برای تهیۀ درختان مصنوعی، زینت آلات کریسمس، عروسک‌های گوزن شمالی، آدم برفی‌های پلاستیکی و انواع اسباب بازی‌ها بود.

بنا بر این گزارش «نیلوفر» یک زن مسلمان در سنین سی سالگی که با همسرش در عید کریسمس برای خرید آمده می‌گوید «واقعا جالب و جذاب است، تزئینات و درخت را دوست دارد و این مراسم را چون نشان دادن نوعی احترام برای اعتقادات دیگر می‌بینند و اضافه می‌کند که البته همه شکلات‌ها را دوست دارد.»

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد خریداران برای گرفتن عکس با یکی از چند بابانوئل مستقر در بیرون مغازه‌ها در خیابان اصلی صف می‌بندند.

این گزارش ادامه داده است یکی از بابانوئل ها سرشار از شادی با یک آهنگ محبوب پاپ ایرانی که بیرون از یک اغذیه فروشی پخش می‌گردد ناگاه خودبخود به رقص در می‌آید.

«حامد داوودیان» صاحب یک خواربارفروشی در آن خیابان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید جامعۀ مسیحی هرگز با مشکلی از جانب مقامات مواجه نمی‌شود.

وی می‌پرسد، چرا باید چنین شود؟ و سپس می‌گوید ارامنه چهارصد سال اینجا بوده‌اند و می‌افزاید ارامنه و مسیحیان ایران در جنگ هشت ساله به جبهه رفتند و محلۀ آن‌ها سی تا ۳۵ شهید داده است.

گزارش خبرگزاری فرانسه همچنین اشاره دارد به محدودیت‌ها برای تبلیغ مسیحیت، غیرقانونی بودن مسیحی کردن مسلمانان و اقدامات علیه انجیل‌های فارسی و نیز مهاجرت هزاران مسیحی از ایران به آمریکا و نقاط دیگر از هنگام انقلاب سال ۱۳۵۷ و باقی ماندن تنها ۱۲۰ هزار مسیحی در ایران طبق آخرین سرشماری رسمی.

این در حالی است که روزنامه «آرمان» روز یکشنبه در گزارشی با عنوان «کریسمس ایرانی با طعم چینی» جمعیت مسیحیان ایران بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ را حدود سیصد هزار تن قید کرده است.

روزنامه آرمان همچنین با اشاره به رونق وسایل تزئینی کریسمس در ایران طی ایام فرا رسیدن سال نوی میلادی نوشته است «برآورد‌ها گردش مالی دستکم ۲۱ میلیارد تومانی این بازار در روزهای نزدیک به شروع سال ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد اما نکته حائز اهمیت این است که در این بازار نیز چینی‌ها گوی سبقت را از همه ربوده‌اند و بازار را به قبضه خود در آورده‌اند».

در این میان در فضای مجازی یک ترانه معروف ایام کریسمس با همنوازی دو ایرانی و البته با ریتم ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری به استقبال سال ۲۰۱۷ میلادی رفته است.

XS
SM
MD
LG