لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

۹ بانک ایرانی از ۱۲ بهمن به سوئیفت متصل می‌شوند


ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران
ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران از اتصال دوباره ۹ بانک ایرانی به سیستم بین‌المللی بانکی سوئیفت از بامداد دوشنبه ۱۲ بهمن خبرداد.

ارتباط شبکه بانکی ایران با این سیستم از سال ۹۰ پس از تحریم بانکی ایران از سوی اتحادیه اروپا قطع شده بود.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، ولی‌الله سیف روز یکشنبه ۱۱ بهمن، گفت، هفته گذشته اعلام شده بود مشکل ۹ بانک ایرانی برای اتصال به سوئیفت تا روز شنبه با یکشنبه این هفته حل خواهد شد، و اکنون به او گزارش داده‌اند که «مشکل اکنون حل شده و این ۹ بانک به سیستم سوئیفت متصل می‌شوند».

سیستم‌ بین‌المللی ایمن «سوئیفت» برای مبادله پیام‌های مالی میان بانک‌ها به کار می رود.

بانک‌های ایران هم به این سیستم وصل بودند اما پس از تشدید تحریم‌های بانکی و نفتی ایران، ارتباط بانک‌های تحریم شده ایرانی با این سیستم از ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۰ قطع شد.

با قطع این سیستم ایران قادر نبود پول ناشی از درآمدهای نفتی خود را از طریق شبکه بین‌المللی بانکی به داخل منتقل کند و یا مبادلات دیگر بانکی را انجام دهد.

اما پس از آغاز اجرای توافق هسته‌ای، در ۲۷ دی ماه که از جمله به لغو تحریم بانکی ایران از جانب اتحادیه اروپا انجامید، انتظار می‌رفت که شبکه بانکی ایران باردیگر به «سوئیفت» متصل شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بانک مرکزی ایران پس از اجرایی شدن برجام اعلام کرده بود که خود این بانک، همراه بانک‌های ملی، تجارت، ملت، صنعت و معدن، پست بانک، سپه، بانک توسعه صادرات، بانک رفاه کارگران از فهرست تحریم‌ها خارج شده اند و به‌زودی به سیستم «سوئیفت» متصل می‌شوند.

رئیس کل بانک مرکزی، اکنون اعلام کرده که این بانک‌ها از بامداد دوشنبه به سوئیفت متصل می‌شوند، ولی یکی دو روز برای نصب نرم‌افزار آن وقت لازم دارند.

او در عین حال گفته است که فقط این ۹ بانک ایرانی که تحریم شده بودند به سوئیفت دسترسی نداشتند اما «بانک‌های غیرتحریمی ما به سوئیفت متصل بوده و از روز اجرای برجام از آن استفاده می‌کردند».

تأکید بر صحت تاریخ گشایش «ال سی ها»

خبرگزاری فارس بخش دیگری از سخنان آقای سیف را نیز گزارش داده که در پاسخ به سؤالی در مورد تاریخ گشایش‌ «ال سی» یا «اعتبارنامه‌های بانکی»، تأکید کرده است که این «ال سی‌ها در همان روز اجرایی شدن برجام» صادر شدند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در سخنانش به مناسبت آغاز اجرای برجام، از گشایش ده‌ها «ال سی» در همان روز خبر داده بود اما رسانه‌های اصولگرای مخالف توافق هسته‌ای، با اشاره به اینکه برجام در روز یکشنبه که بانک‌ها در اروپا تعطیل است، اجرایی شده، در صحت این سخنان ابراز تردید کرده بودند.

رئیس بانک مرکزی در این باره گفته است «در روز یکشنبه (۲۷ دی ماه) ال‌سی‌های ما در بانک‌های منطقه حاشیه خلیج فارس که همه باز هستند، انجام شد و بخشی از ال سی‌ها فردای آن روز در بانک‌های کشورهای اروپایی دریافت شد».

حل و فصل بدهی‌های ایران به دو شرکت بیمه

ولی‌الله سیف همچنین گفته است که در سفر هفته گذشته‌اش همراه با رئیس‌جمهور ایران به ایتالیا و فرانسه، مسئولیت «حل و فصل مسائل بدهی بانک‌های ایرانی و مؤسسات بیمه صادراتی این دو کشور» را داشته است.

او افزوده که پس از رفع تحریم‌ها، باید تکلیف بدهی‌های بانک‌های ایرانی به شرکت‌های بیمه صادراتی «ساچه» ایتالیا و «کوفس» فرانسه، «تعیین و رفع ابهام می‌شد».

به گفته آقای سیف، این دو شرکت بیمه به خاطر دیرکرد بازپرداخت بدهی‌های بانک‌های ایران و اقساط معوق، خواستار دریافت بهره و سود بودند اما «ایران زیر بار نرفته» و این موضوع اکنون حل شده و تفاهم‌نامه تسویه حساب میان دو طرف هم نهایی شده است.

او گفته است که براساس این تفاهم‌نامه قرار است بازپرداخت بدهی‌ها در سه قسط در سال ۲۰۱۶ انجام شود و ایران امیدوار است رتبه بیمه‌اش در ماه فوریه از نو ارزیابی شود.

XS
SM
MD
LG