لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

نشست وزیران کشور اروپا در ارتباط با پناهجویان در بروکسل


وزیران کشور اتحادیه اروپا، روز سه شنبه ۳۱ شهریور، در ارتباط با هجوم پناهجویان به کشورهای عضو این اتحادیه نشستی برگزار می‌کنند. این جلسه در آستانه نشست اضطراری سران این اتحادیه در روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

در ادامه تحولات مرتبط با بحران پناهجویان وزیر کشور آلمان روز دوشنبه از اعضا اتحادیه اروپا خواست «برای مقابله با قاچاقچیان انسان که از درماندگی پناهجویان بهره می‌برند، پناهجویان را مستقیما از نقاط بحرانی براساس تعیین سهمیه بپذیرند».

از سوی دیگر، وزیران خارجه جمهوری‌های چک، مجارستان، لهستان، اسلوواکی و لتونی روز دوشنبه در پراگ، پایتخت جمهوری چک، با وزیر خارجه لوگزامبورگ که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، گفتگو کردند. این کشورهای شرق اروپا با تعیین سهمیه اجباری پذیرش پناهجویان و مهاجران برای خود مخالفند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه لهستان در نشست روز دوشنبه گفت که کشورش حاضر است از میان ۱۲۰ هزار نفری که اتحادیه اروپا قصد دارد بپذیرد، پناهجویان بیشتری را به خاکش راه دهد، اما مشروط به آنکه «داوطلبانه» و با شرایطی باشد.

وزیر خارجه جمهوری چک هم گفت متوجه لزوم برنامه‌ریزی و اقدام جمعی اروپا در این زمینه هستند و «مطلقا به یافتن راه حلی متعهدند».

همزمان، پارلمان مجارستان روز دوشنبه با طرحی را برای دادن اختیارات بیشتر به دولت برای مقابله با ورود غیرقانونی مهاجران و پناهجویان تصویب کرد.

مطابق این طرح، ارتش می‌تواند در کنترل مرزها مشارکت کند و تنها حق استفاده از سلاح‌های غیر مرگبار، چون گلوله پلاستیکی و گاز اشک‌آور، را مگر در موارد اجتناب‌ناپذیر، دارد.

دولت مجارستان هفته گذشته نیز قانون حداکثر حبس به مدت ۵ سال برای عبور غیرمجاز از مرزش را به اجرا گذاشت. مجارستان همچنین دو حصار با سیم خاردار در مرزهایش با صربستان و بخشی از کرواسی کشیده است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابعی در بروکسل گزارش داده است که وزیران کشور اتحادیه اروپا در حال بررسی امکان کنار گذاشتن برنامه سهمیه‌بندی اجباری برای توزیع پناهجویان و مهاجران و معاف کردن مجارستان به طور کلی هستند.

در همین حال، اتریش اعلام کرده که تنها طی دو روز گذشته ۲۲ هزار و ۷۰۰ پناهجو و مهاجر از کشورهای بالکان وارد اتریش و ثبت‌نام شده‌اند.

سازمان جهانی مهاجرت می‌گوید نزدیک به نیم میلیون نفر فقط در سال جاری میلادی با عبور از دریای مدیترانه وارد اروپا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG