لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

صحرای کربلا مقابل زمین چمن


تجمع گروه «حزب الله» در تهران در اعتراض به همزمانی بازی ایران - کره با تاسوعا
تجمع گروه «حزب الله» در تهران در اعتراض به همزمانی بازی ایران - کره با تاسوعا

شاید کمتر کسی به ذهنش خطور می‌کرد که روزی احتمال شادی مردم از گل زدن تیم ملی فوتبال کشورشان، بتواند برای تعدادی تبدیل به یک دغدغه شود و زمینه‌ساز نگرانی برخی چهره‌های سیاسی و مذهبی.

در حالی که چند روزی بیشتر به موعد یکی از پرحاشیه ترین بازی‌های فوتبال تیم ملی – بازی حساس ایران و کره جنوبی در قالب مسابقات مقدماتی جام جهانی – باقی نمانده، همزمانی آن با تاسوعا همچنان خبرساز است.

ایران – کره؛ از شادی ملی تا عزای مذهبی
please wait

No media source currently available

0:00 0:53:39 0:00
لینک مستقیم

در آخرین واکنش‌ها امام جمعه تهران خواست تا ورزشگاه آزادی سیاهپوش شود و تماشاگران به جای کف زدن، فریاد «یا حسین» سر بدهند. چهار تن از نمایندگان مجلس هم در گفت‌وگو با سایت خانه ملت، از «حسینیه‌ای به وسعت ورزشگاه یکصدهزار نفری آزادی» سخن به میان آوردند.

این واکنش‌ها اگرچه حاکی از وجود نگرانی درباره احتمال شادی تماشاچیان در روز عزاداری مذهبی است، اما در عین حال نشان از نوعی انعطاف نسبت به مواضع برخی دیگر از چهره‌های مذهبی و سیاسی دارد. چهره‌هایی مانند آیت‌الله محمد یزدی عضو شورای نگهبان که خواستار لغو بازی شده بود یا آیت‌الله هاشم بطحائی عضو مجلس خبرگان رهبری که از مسئولان ورزشی ایران خواسته بود از فیفا تبعیت نکنند.

در نهایت شورای امنیت کشور به ماجرا ورود و اجازه برگزاری مسایقه را صادر کرد.

این مجوز اما باعث نشد که افرادی همچون اعضای گروه موسوم به «حزب‌الله» دست از هم‌آوایی با مواضع تندتر روحانیون محافظه‌کار بکشند. اعضای این گروه به دعوت حسین الله‌کرم از بنیانگذاران انصار حزب‌الله بعد از نماز جمعه در اعتراض به برگزاری مسابقه فوتبال با سر دادن شعارهایی همچون «سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن» تظاهرات کردند.

از شادی ملی تا عزای مذهبی... جایگاه اعتقادات دینی کجاست؟ چنین رویکردی چه تاثیری بر اعتقادات مذهبی مردم خواهد داشت؟

مهمانان برنامه این هفته «ساعت ششم» در کنار مخاطبان رادیو فردا، مهدی رستم‌پور مفسر ورزشی در دانمارک و محمد جواد اکبرین نواندیش دینی و تحلیلگر سیاسی از فرانسه بودند.

XS
SM
MD
LG