لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

دست‌کم ۱۵ کشته و ۵۰ زخمی به دنبال چندین انفجار در بغداد


مجموعه‌ای از حمله و انفجار در بغداد، پایتخت عراق، در روز جمعه، ۱۲ شهریورماه، دست‌کم ۱۵ کشته و بیش از ۵۰ زخمی برجای گذاشت. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است.

مقام‌های پلیس بغداد گفته‌اند که دست‌کم سه راکت شرق بغداد را هدف قرار داد که به کشته‌ شدن پنج نفر منجر شد و ۱۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

این حمله که یک انبار سلاح را هدف قرار داد باعث انفجار در این انبار شده است و شاهدان عینی گفته‌اند که در محل حادثه، دود عظیمی به هوا برخاسته است.

شاهدان عینی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که شبه‌نظامیانی را در محل حادثه دیده‌اند.

با این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام وزارت کشور عراق گزارش داد که هنوز معلوم نیست انفجار در این انبار سلاح بر اثر حمله بوده یا بر اثر بروز اشکالی در داخل این انبار اتفاق افتاده است.

همزمان، انفجاری دیگر در منطقه سنی‌نشین «غزالیه» به وقوع پیوست که دو کشته و هشت زخمی برجای گذاشت.

انفجار دو بمب دیگر در بازار تره‌بار بغداد نیز پنج نفر را کشت و ۲۰ نفر دیگر را نیز زخمی کرد.

مقام‌های پلیس بغداد، همچنین از وقوع انفجار دیگری در یک مرکز تجاری در غرب بغداد خبر دادند که بر اثر آن سه نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شماری از کشته‌ها و زخمی‌شدگان، غیرنظامی بوده‌اند.

این حملات، روز جمعه، همزمان با سالگرد درگذشت امام نهم شیعیان صورت گرفت.

در حالی که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته، طی چند ماه گذشته، گروه «حکومت اسلامی» (داعش) مسئول انفجارهایی در شهرهای مختلف عراق بوده است.

در یکی از آخرین حملات مرگبار در ماه ژوئیه (حدود دو ماه پیش) که گروه داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، نزدیک به ۳۰۰ نفر در جریان انفجاری در یک مرکز خرید در بغداد کشته شدند.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که درگیری میان نیروهای دولتی عراق با شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» بر سر بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف داعش طی ماه‌های گذشته بالا گرفته است.

گروه «حکومت اسلامی» (داعش) از سال ۲۰۱۴ میلادی (دو سال پیش) مناطقی در شمال و غرب عراق، از جمله شهر موصل را به تصرف خود درآورده است.

موصل مرکز استان نینوا، دومین شهر بزرگ عراق به شمار می‌رود که در تصرف گروه «حکومت اسلامی» است و به عنوان مرکز این گروه در عراق شناخته می‌شود.

در همین حال نیروهای دولتی عراق با پشتیبانی نیروی هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا، حدود دو ماه پیش موفق شدند شهر فلوجه را از گروه داعش بازپس گیرند.

حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، گفته بود که پس از بازپس‌گیری فلوجه از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» راه برای پیشروی نیروهای دولتی به سمت شهر موصل، هموار خواهد شد.

با این حال، هنوز مشخص نیست عملیات نیروهای امنیتی عراق و ائتلاف به رهبری آمریکا، برای عقب راندن شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» از موصل در چه زمانی آغاز خواهد شد.

هم‌اکنون احتمال فرار دسته‌جمعی ساکنان شهر موصل با نزدیک شدن زمان آغاز عملیات آزادسازی این شهر، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که مسئولان عراقی با آن مواجه هستند.

کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد، روز دوم شهریورماه، هشدار داد که عملیات موصل، می‌تواند به «بی‌سابقه‌ترین موج آوارگی غیر نظامیان» طی سالیان اخیر در سطح جهان بینجامد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز یک ماه پیش با اشاره به احتمال تشدید درگیری‌ها بر سر شهر موصل عراق، در مورد خطر آوارگی حدود یک میلیون نفر از ساکنان این شهر طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو هشدار داد.

به گفته این نهاد امدادی، بیش از سه میلیون نفر از شهروندان عراق، در داخل این کشور آواره شده‌اند و ده میلیون نفر دیگر نیز به کمک‌های انسانی نیاز دارند.

عراق در حال حاضر در رده سوم فهرست کشورهایی است که بیشترین کمک را از صلیب سرخ جهانی دریافت‌ می‌کنند.

XS
SM
MD
LG