لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

درخواست دیده‌بان حقوق بشر از فدراسیون بین‌المللی والیبال: از میزبانی ایران جلوگیری کنید


سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه در نامه‌ای به رییس فدراسیون بین‌المللی والیبال، از او خواست به دلیل ممانعت مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از حضور زنان در ورزشگاه‌ها، از میزبانی ایران در مسابقات این فدراسیون جلوگیری کند.

در این نامه خطاب به اری گارسیا، آمده است: «مسئولان برگزاری لیگ مسابقات جهانی والیبال در تهران در تابستان گذشته، از خرید آزادانه بلیط توسط زنان برای تماشای مسابقات در ورزشگاه ممانعت به عمل آوردند و این مصداق تبعیض است».

مینکی وُردن، مدیر ابتکارات جهانی در سازمان دیده‌بان حقوق بشر، روز پنجشنبه در این‌باره گفت: «مقام‌های ایران به وعده‌های خود در زمینه خرید آزادانه بلیط توسط زنان برای تماشای مسابقات لیگ جهانی در ماه ژوئیه گذشته عمل نکردند و حالا اعطای یک میزبانی دیگر به ایران، مقام‌های این کشور را در اجرای سیاست‌های تبعیض‌آمیز خود برای به حاشیه راندن زنان گستاخ‌تر می‌کند».

وی افزود: «ممکن است فدراسیون بین‌المللی والیبال بخواهد به شکوفایی ورزش والیبال در ایران کمک کند، اما حمایت از تبعیض و معیارهای متناقض و غیرقابل قبول، راه رسیدن به چنین هدفی نیست».

فدراسیون بین‌المللی والیبال قرار است طی هفته‌های آینده، میزبانان مسابقات سال ۲۰۱۷ را اعلام کند و ایران نیز یکی از کشورهایی است که داوطلب میزبانی این مسابقات شده است.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، مقام‌های ایران تابستان گذشته همزمان با برگزاری مسابقات والیبال در تهران، اعلام کردند که شماری از صندلی‌های استادیوم آزادی به زنان اختصاص یافته است اما این نهاد مدافع حقوق بشر می‌گوید بلیط مسابقات در دسترس عموم زنان قرار نگرفته بود و تنها تعدادی از مقام‌های زن ایرانی یا همسران دیپلمات‌های خارجی اجازه حضور در ورزشگاه را یافته بودند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر پیشتر نیز با انتشار بیانیه‌ یا ارسال نامه‌هایی به فدراسیون بین‌المللی والیبال، از محرومیت زنان ایرانی از حضور در ورزشگاه‌ها و تماشای مسابقات انتقاد کرده بود.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه از فدراسیون بین‌المللی والیبال خواسته است تا زمانی که مقام‌های جمهوری اسلامی به وعده‌های خود مبنی بر صدور مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها عمل نکرده‌اند، به ایران اجازه میزبانی مسابقات را ندهند.

محمد داورزنی، رییس فدراسیون والیبال ایران، تیرماه پارسال پیش‌بینی کرده بود که به دلیل ممانعت از حضور زنان در سالن‌های والیبال، ایران در آینده از میزبانی «بازی‌های مهم مانند فینال لیگ جهانی یا رقابت‌های جهانی در رده‌های مختلف سنی» محروم شود.

به دنبال ممنوعيت‌ حضور زنان از سالن‌های ورزشی کشور، فدراسيون بين‌المللی واليبال در سال‌های گذشته ميزبانی تعدادی از مسابقات جهانی را از ايران پس گرفت.

مقام‌های دولت حسن روحانی پارسال از تهیه آئین‌نامه‌هایی در این باره خبر دادند. اما در نهایت شهيندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده اعلام کرد که دولت به دلیل موضع‌گیری برخی از مراجع شيعه از پیگیری این موضوع صرف‌نظر کرده است.

طی سال‌های گذشته بحث بر سر حضور زنان در سالن‌های والیبال حاشیه‌هایی و اعتراض‌هایی را به دنبال داشته است و شماری از ایرانیان خارج از کشور با حضور در ورزشگاه‌ها و نمایش پلاکاردهایی در اعتراض به ممانعت مقام‌های جمهوری اسلامی از حضور زنان در ورزشگاه‌ها تلاش کرده‌اند توجه جامعه جهانی را به این موضوع جلب کنند.

اما حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات مخالفانی نیز دارد. از جمله آيت‌الله ناصر مکارم شيرازی، از مراجع شيعه در قم، که مخالف حضور زنان در وزرشگاه‌هاست. برخی از نیروهای موسوم به «انصار حزب‌الله» نیز در مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها تا کنون چندین بار در مقابل وزارت ورزش و جوانان تجمع کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG