لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

پوتین اوکراین را به طراحی حمله‌ای تروریستی در کریمه متهم کرد


ولادیمیر پوتین،
ولادیمیر پوتین،

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ماه، اوکراین را به «طراحی عملیات تروریستی» در شبه‌جزیره کریمه متهم کرده است،‌این در حالی است که اوکراین این اتهام را رد می کند.

پیشتر سازمان اطلاعات روسیه، از خنثی‌کردن تلاش‌هایی برای انجام «اقدامات تروریستی» در شبه‌جزیره کریمه طی دو روز گذشته خبر داد و وزارت دفاع اوکراین را به طراحی و برنامه‌ریزی برای اجرای آن متهم کرد.

ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه نیز، گفته است، اوکراین با طراحی «عملیات تروریستی» قصد حمله به تأسیسات حیاتی در کریمه را داشته است.

وی این اقدام را «یک بازی خطرناک» توصیف کرد و افزود: «البته ما برای اطمینان از امنیت شهروندان کریمه و حفاظت از زیرساخت‌ها، اقداماتی جدی انجام می‌دهیم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین، اتهام «طراحی حمله نظامی به زیرساخت‌های کریمه» را رد کرد و آن را «مضحک و بدبینانه» خواند.

وی روز چهارشنبه گفت: « این ادعاهای روسیه، بهانه‌ای دیگر برای تهدید نظامی اوکراین است».

وزارت دفاع اوکراین نیز این اتهام‌‌ها را « توجیهی برای اقدامات تهاجمی از سوی روسیه» دانست.

سازمان اطلاعات روسیه، همچنین اعلام کرده است که پس از خنثی‌سازی این اقدامات تروریستی، هدف یک حمله مسلحانه قرار گرفته که بر اساس این گزارش،در جریان آن دو سرباز روسی نیز کشته شده‌اند.

مسکو می‌گوید نیروهای نظامی روس، در حال انجام عملیاتی برای جلوگیری از ورود «گروه‌های خرابکار» به اوکراین بودند که هدف تیراندازی قرار گرفتند.

ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه، نیروهای اوکراین را به تیراندازی به نظامیان روسی متهم کرد و گفت: « مرگ این دو مأمور بدون پاسخ نخواهد ماند».

همزمان، سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) که نظارت بر مرز بین اوکراین و کریمه را برعهده دارد، اعلام کرده است که هیچ حادثه‌ای در این منطقه گزارش نشده است.

تنش‌ها میان کیف و مسکو در سال ۲۰۱۴ میلادی (دوسال پیش) همزمان با آغاز ناآرامی‌ها در شرق اوکراین شدت گرفت و در پی الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، به اوج خود رسید.

اوکراین و کشورهای غربی، مسکو را به حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین و ایجاد تنش در این منطقه متهم می‌کنند.

اتحادیه اروپا، اوایل تیر ماه گذشته، تحریم‌های خود علیه روسیه را تمدید کرد. این تحریم‌ها در پی درگیری نظامی روسیه و اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، اعمال شد.

اتحادیه اروپا، لغو این تحریم‌ها را مشروط به انجام تعهدات روسیه بر پایه پیمان مینسک می‌داند، اما روسیه اعلام کرده که موضوع کریمه برای همیشه تمام شده است و قابل بحث نیست.

همزمان، کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو نیز ۱۹ تیرماه، با استقرار نیروهای نظامی در کشورهای بالتیک و شرق لهستان موافقت کردند. اعضای ناتو همچنین توافق کردند که گشت زنی‌های هوایی و دریایی برای مقابله با اقدامات احتمالی روسیه در شرق اروپا افزایش یابد.

روسیه، این تصمیمات ناتو را «خصمانه» توصیف کرده و هشدار داده است که این اقدامات، صلح را در اروپای مرکزی «به خطر می‌اندازد».

به گزارش رویترز، کشورهای اروپای شرقی که زمانی عضو بلوک شوروی محسوب می‌شدند و اکنون به ناتو پیوسته‌اند، پس از آنکه روسیه «کریمه» را به خاک خود الحاق کرد، نگران اقدامات احتمالی مسکو علیه خود هستند.

XS
SM
MD
LG