لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

ابراز نگرانی یونیسف نسبت به وضعیت باقر نمازی در زندان اوین


باقر نمازی ۸۰ سال دارد و دارای تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی است.
باقر نمازی ۸۰ سال دارد و دارای تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت باقر نمازی کارمند پیشین خود که در ایران زندانی است، ابراز نگرانی کرد.

باقر نمازی ۸۰ سال دارد و دارای تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی است.

وی سوم اسفند پارسال از سوی مأموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد و از آن زمان تا کنون در زندان اوین به سرمی‌برد.

یونیسف در بیانیه خود که روز سه‌شنبه ۱۶ شهریورماه منتشر شد، نوشته که همکاران پیشین باقر نمازی در این نهاد، نسبت به وضعیت سلامت او عمیقاً ابراز نگرانی می‌کنند و این نگرانی‌ها با توجه به گذشت شش ماه از زمان بازداشت وی افزایش یافته است.

خانواده باقر نمازی نیز پیشتر نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که آقای نمازی ناراحتی قلبی دارد و نیاز است که تحت مراقبت‌های پزشکی باشد.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرده است که باقر نمازی درمان‌های پزشکی لازم را در زندان دریافت کند و مقام‌های ایران به دلایل «انسان‌دوستانه» هر چه زودتر او را آزاد کنند.

یونیسف تأکید کرده است که باقر نمازی در زمان اشتغالش در این نهاد، هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته و شایسته آن است که دوران بازنشستگی خود را در آرامش و صلح سپری کند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل پیشتر نیز نسبت به وضعیت باقر نمازی ابراز نگرانی کرده بود.

باقر نمازی در زمان محمدرضا پهلوی استاندار خوزستان بود و پس از آن نیز تا سال ۱۹۹۶ به عنوان نماینده یونیسف در کشورهای سومالی، مصر و کنیا فعالیت می‌کرد.

سیامک نمازی، فرزند باقر نمازی و مدیر پیشین بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، مهرماه پارسال از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت شد.

سیامک نمازی متولد تهران و تحصیل‌کرده آمریکا است و مانند پدرش تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی دارد.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اسفند پارسال خواستار آزادی فوری سیامک و باقر نمازی شد.

درباره اتهام سیامک و باقر نمازی خبری منتشر نشده است. با این حال عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران روز ۲۱ تیرماه از صدور کیفرخواست برای پرونده سیامک نمازی و برخی دیگر از زندانیان دوتابعیتی در ایران خبر داد و اعلام کرد که پرونده‌ آنان به دادگاه ارسال شده است.

وزارت خارجه آمریکا اوایل شهریور ماه بار دیگر به شهروندانش درباره سفر به ایران هشدار داد و اعلام کرد که شهروندانی با تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی در صورت سفر به ایران با خطر بازداشت یا ممنوع‌الخروجی مواجه هستند.

XS
SM
MD
LG