لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

آمریکا رهبر مالزی را به ربودن یک میلیارد دلار از پول مردم این کشور متهم کرد


آمریکا در دادخواست خود بدون اشاره به نام نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی، از «مرد شماره یک» این کشور نام برده است.
آمریکا در دادخواست خود بدون اشاره به نام نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی، از «مرد شماره یک» این کشور نام برده است.

نجیب رزاق نخست وزیر مالزی، روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه در واکنش به تصمیم دولت آمریکا مبنی بر توقیف یک میلیارد دلار از دارایی‌های مالزی، گفته است تا زمانی که همه حقایق این پرونده روشن نشود، نباید در این‌باره قضاوت کرد.

وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد حدود یک میلیارد دلار از دارایی‌های مالزی را به دلیل رسوایی‌های مالی توقیف کند.

آمریکا بدون نام‌بردن از شخص خاصی، گفته است که این یک میلیارد دلار از یک صندوق دولتی دزدیده شده است.

هنوز مشخص نیست که چه نوع دارایی‌هایی از سوی آمریکا ضبط خواهد شد.

در پرونده‌های حقوقی مطرح‌شده در وزارت دادگستری آمریکا، رقم کل اختلاس‌ از صندوق دولتی مالزی، سه و نیم میلیارد دلار اعلام شده است.

به گزارش رویترز، در سال ۲۰۱۳ میلادی مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار از حساب بنیاد «بَرهاد توسعه مالزی ۱» به حساب شخصی یک مقام دولتی منتقل شده است.

یک منبع نزدیک به محققان این پرونده، تأیید کرده است که این مقام دولتی نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی بوده است.

نجیب رزاق همه اتهام‌های وارده را رد کرده است. دادستان مالزی نیز می‌گوید هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر سوءاستفاده مالی نجیب رزاق وجود ندارد.

محمد اَپندی، دادستان کل مالزی گفته است که این ۷۰۰ میلیون دلار یک «کمک مالی سیاسی» از طرف دولت عربستان سعودی به نجیب رزاق بوده که بیشتر آن نیز بازگردانده شده است.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی نیز این مبلغ را هدیه اعلام کرد.

نجیب رزاق از سال ۲۰۰۹ میلادی که به سمت نخست وزیری مالزی منصوب شد، با اتهام‌های مربوط به پولشویی در برخی کشورهای جهان از جمله آمریکا، سوئیس و سنگاپور مواجه بوده است.

دادستان‌های فدرال آمریکا گفته‌اند به دنبال ضبط یک میلیارد دلاری هستند که صرف خرید یک هواپیمای شخصی، آثار مشهور نقاشانی از جمله ون‌گوگ و کلود مونه و نیز خرید املاکی مجلل در نیویورک، بورلی هیلز و لندن شده است.

به گزارش رویترز، دادستان‌های فدرال همچنین، به دنبال ضبط درآمد حاصل از فروش فیلم سینمایی «گرگ وال‌استریت» (Wolf of Wall Street) هستند که رضا عزیز، فرزندخوانده نجیب رزاق، در آن سرمایه‌گذاری کرده است.

اما شرکت تولیدکننده این فیلم سینمایی (Red Granite) روز چهارشنبه اعلام کرد که سرمایه تولید این فیلم نامشروع نبوده است.

نخست‌وزیر مالزی نیز روز پنجشنبه ضمن تکذیب این اتهام‌ها، درباره روابط کشورش با آمریکا، به خبرنگاران گفت: «پرونده‌های حقوقی روی روابط سیاسی تأثیری ندارد».

وی همچنین از اعلام آمادگی دولت مالزی برای همکاری با تحقیقات بین‌المللی در این‌باره خبر داد.

همزمان، مخالفان دولت مالزی خواستار کناره‌گیری نجیب رزاق از قدرت شده‌اند.

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر پیشین مالزی نیز روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «وقت آن رسیده که مردم مالزی خواستار برکناری نخست‌وزیر شوند». وی خواستار برگزاری یک همه‌پرسی در این‌باره شد.

روز پنجشنبه، هشتگ # MalaysianOfficial1 در مالزی به یکی از ده ترند برتر تبدیل شد.

XS
SM
MD
LG