لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

باربی؛ پدیدۀ صورتی سال


باربی؛ پدیده صورتی سال
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:23 0:00

اکران همزمان دو فیلم «باربی» ساخته گرتا گرویگ و «اوپنهایمر» به کارگردانی کریستوفر نولان باعث شده گیشۀ تابستانی سینماها در سراسر جهان داغ و جذاب شود.

رقابت این دو فیلم در گیشه‌ها و تبلیغات گسترده‌شان باعث شده شوخی‌های اینترنتی متعددی هم در مورد این دو فیلم آغاز شود و واژۀ ترکیبی «باربنهایمر» هم ساخته شود.

سبک فانتزی و شاد «باربی» در کنار فضای سنگین و ملتهب «اوپنهایمر» تضادی را در میان مخاطبان سینما به‌خصوص کاربران سینمایی ایجاد کرده که در عمل به سود دو فیلم تمام شده و هر دو توانسته‌اند تماشاگران بسیاری را به سینماها بکشانند.

نکتۀ جالب استفاده از فناوری پر سر و صدای این روزها یعنی «هوش مصنوعی» در این باره بود و ساخت آنونس ترکیبی دو فیلم با نام «باربنهایمر».

تحلیلگران بازار سینما انتظار فروشی بین ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون دلار را برای افتتاحیۀ «باربی» داشتند،‌ اما این فیلم با توجه به تبلیغات بسیار گسترده‌اش در کشورهای گوناگون بسیار فراتر از انتظار عمل کرد و با فروش ۱۵ میلیون دلاری در آمریکا و مجموع فروش ۳۳۷ میلیون دلاری در سراسر جهان در افتتاحیه باعث ثبت رکودی پس از همه‌گیری کرونا شد.

نکتۀ جالب توجه این‌که چنین استقبالی معمولاً مختص فیلم‌های ابرقهرمانی، اکشن و فضاهای خشن و مردانه است و «باربی» با فضای زنانه، ظریف و رنگارنگش یک استثنا محسوب می‌شود.

این فیلم تا پایان روز چهارشنبه ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد) توانسته فروشش را در سراسر جهان به بیش از ۴۷۰ میلیون دلار برساند و اصلاً بعید نیست که لقب پرفروش‌ترین فیلم سال را هم به خود اختصاص دهد.

باربی عروسکی ا‌ست که در سال ۱۹۵۹ توسط شرکت مَتِل ساخته و روانۀ بازار شد. روث هندلر این عروسک را با الهام از عروسکی آلمانی به نام بیلد لیلی به وجود آورد.

نام این عروسک در اواخر دهۀ ۸۰ میلادی ثبت تجاری شد و پس از آن از سال ۲۰۰۱ به بعد مجموعه انیمیشن‌های باربی نیز‌ تولید و پخش شد.

از سال ۲۰۰۹ زمزمه‌های تولید فیلمی سینمایی براساس این عروسک محبوب آغاز شد تا این‌که سرانجام فیلم «باربی» در سال ۲۰۲۲ جلوی دوربین رفت.

براساس برخی گزارش‌ها، حدود ۱۴۵ میلیون دلار هزینۀ تولید فیلم و کمی بیشتر از آن، یعنی ۱۵۰ میلیون دلار، صرف بازاریابی و تبلیغات فیلم «باربی» شده است.

XS
SM
MD
LG