لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

روایتی تازه از نحوه بازداشت و قتل نیکا شاکرمی توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی


از گردهمایی‌های اعتراضی ایرانیان خارج از کشور در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»
از گردهمایی‌های اعتراضی ایرانیان خارج از کشور در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»

سرویس جهانی بی‌بی‌سی می‌گوید به یک «سند خیلی محرمانه» حکومت ایران دست یافته که حکایت از آن دارد نیکا شاکرمی پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی مورد «آزار و اذیت» جنسی قرار گرفت و کشته شد.

بی‌بی‌سی جهانی روز دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، نوشت که این سند خلاصه‌ای از صورت‌جلسه و گزارش پروندۀ نیکا شاکرمی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شامل اسامی قاتلان نیکا شاکرمی و فرماندهان ارشدی است که سعی کردند حقیقت را پنهان کنند.

بنا بر این گزارش - که رادیوفردا نمی‌تواند به طور مستقل صحت و سقم آن را تأیید کند- سند مذکور شامل نحوۀ بازداشت و انتقال نیکا شاکرمی به درون یک خودرو «ون» یخچال‌دار است و به‌رغم آن‌که به او «دستبند» زده شده بود، یکی از مأموران مرد او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.

نیکا شاکرمی، معترض ۱۷ ساله، در شامگاه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در جریان نخستین اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی» در بلوار کشاورز تهران ناپدید و پس از هشت روز جنازه او به خانواده‌اش تحویل داده شد.

نسرین شاکرمی، مادر نیکا، حدود دو هفته بعد در یک پیام ویدئویی که به‌طور اختصاصی در اختیار رادیوفردا قرار داد، گفته بود که بر اساس گواهی پزشکی قانونی علت مرگ دخترش «اصابت ضربات متعدد جسم سخت» به سرش بوده است.

شبکه خبری بی‌بی‌سی می‌گوید که یک مأمور پیشین امنیتی ایران در «تماس با بایگانی سپاه پاسداران» صحت این سند را جویا شده و تأیید کرده است. این تماس با استفاده از «کد رسمی که روزانه برای مأموران ارشد اطلاعاتی صادر می‌شود»، ممکن شده است.

این شبکه می‌گوید که ماه‌ها جزئیات این سند را بررسی کرده و حکومت ایران و سپاه پاسداران نیز درباره این سند به پرسش‌های بی‌بی‌سی پاسخی نداده‌اند.

طبق این گزارش، اعضای یک تیم مأموران امنیتی در جریان اعتراضات به نیکا شاکرمی به دلیل نحوه رفتارش و داشتن تلفن همراه، به عنوان «رهبر» اعتراضات مشکوک می‌شوند، اما موفق نمی‌شوند او را بازداشت کنند.

شبکه جهانی بی‌بی‌سی افزوده که اما یک ساعت بعد، مأموران نیکا را دوباره مشاهده کرده و او را بازداشت و به داخل یک ون منتقل می‌کنند.

طبق این گزارش سه تن از اعضای تیم مأموران امنیتی به نام‌های «آرش کلهر، صادق منجزی و بهروز صادقی» همراه با نیکا شاکرمی در عقب ون حضور داشتند و «مرتضی جلیل» سرتیم ۱۲ در کنار راننده نشسته بود.

رادیوفردا نمی‌تواند به طور مستقل هویت افراد معرفی‌شده در این گزارش را تأیید کند.

شبکه جهانی بی‌بی‌سی بر اساس این سند نوشت که فرمانده یک بازداشتگاه بسیج ابتدا تصمیم می‌گیرد که نیکا شاکرمی را پذیرش کند، اما بعد نظرش را تغییر می‌دهد زیرا آن‌طور که به بازپرس‌ها گفته است: «متهمه مرتباً فحش می‌داد و فریاد می‌زد. همان موقع ۱۴ زن دیگر در بازداشت بودند و برداشت من این بود که ممکن است موجب تحریک آن‌ها شود. نگران بودم که او باعث شورش شود».

مرتضی جلیل یک بار دیگر با مافوق خود در سپاه پاسداران تماس می‌گیرد و از او استعلام می‌کند. فرمانده‌اش به او می‌گوید که نیکا را به زندان اوین منتقل کنند.

در این سند به نقل از بهروز صادقی، از اعضای تیم امنیتی آمده است: «بنده به همراه دیگر اعضای تیم داخل یخچال بودیم ، کاملاً تاریک بود و فقط با نور موبایل همدیگر را می‌دیدیم. بعد آنکه از بازداشتگاه بسیج مجدداً متهمه را سوار کردیم تا ما را دید مجدداً به فحاشی ناموسی مشغول شد. آرش کلهر با جورابش دهان وی را بست اما همچنان به سمت ما لگد می‌زد. آخر صادق او را کف یخچال خواباند و رویش نشست که اوضاع کمی آرام شد.»

این سند به نقل از بهروز صادقی اضافه کرده است: «اما نمی‌دانم چه شد که چند دقیقه شروع کرد به دست و پا زدن و فحاشی، واقعاً نمی‌دیدم چه می‌شود فقط صدای زد و خورد می‌شنیدم.»

در این سند به نقل از آرش کلهر آمده است که «وقتی متهمه مجدداً شروع به داد و بیداد و تقلا کرد لحظه‌ای موبایلش را روشن کرده و دیده صادق منجزی همان‌گونه که روی متهمه نشسته است دستش در شلوار اوست».

گرچه صادق منجزی این موضوع را رد کرده، اما گفته که انکار نمی‌کند وقتی روی او نشسته بود و باسن نیکا را لمس کرد، «تحریک» شده بود.

او گفت این باعث شد نیکا، باوجودی که دستانش پشت سرش بسته شده بود، او را چنگ بزند و و تکان بخورد و این باعث شد وی بیفتد. منجزی افزود: «او به صورتم لگد زد، منهم مجبور شدم از خودم دفاع کنم.»

این مأمور امنیتی اضافه کرده که از داخل ون مرتضی جلیل به راننده گفت که کنار بزند و وقتی پیکر بی‌جان نیکا را دید، خون را از روی سر و صورت او که «وضعیت خوبی نداشتند»، پاک کرد.

پیش از این نیز گزارش‌های تأییدنشده‌ای درباره تعرض جنسی به نیکا شاکرمی منتشر شده بود.

طبق این گزارش، پس از مقاومت نیکا شاکرمی، مأموران او را با ضربات باتوم مضروب کرده و کشتند.

بی‌بی‌سی جهانی می‌گوید به دستور مقامات بالا امنیتی به این مأموران دستور داده می‌شود تا پیکر نیکا شاکرمی را در خیابانی خلوت در کنار بزرگراه «یادگار امام» تهران رها کنند.

دستگاه‌های خبری جمهوری اسلامی در زمان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» روزها با پخش ویدئوهایی تلاش کرد تا بگوید نیکا شاکرمی، نوجوان معترض، از بالای ساختمان نیمه‌کاره‌ای در نزدیکی خانه آتش شاکرمی، خاله‌اش که با او زندگی می‌کرد، به پایین پریده و خودکشی کرده است.

آتش شاکرمی بعداً در پستی اینستاگرامی نوشت که وقتی جسد خواهرزاده‌اش را در سردخانه تحویل گرفتند «دندان‌هایش همه خرد شده بودند».

با این حال مشخص نیست که این اتفاق هنگام بازداشت و ضرب‌و‌جرح او، به نوشته بی‌بی‌سی، در «ون» مأموران امنیتی رخ داده است، یا پس از مرگ.

خانواده شاکرمی می‌گویند به آن‌ها اجازه داده نشد تا پیکر نیکا را مشاهده کنند و آن‌ها تنها بخشی از سر و صورت او را دیدند که به شدت آسیب دیده بود.

با این حال خانواده‌ این نوجوان معترض تأکید می‌کنند که او برای شرکت در اعتراضات از خانه خارج شد و ویدئویی از وی در حالی که بدون روسری روی یک سطل زباله و در میان معترضان ایستاده، منتشر شده است.

مادر نیکا پیشتر گفته بود کسی در حکومت ایران مسئولیت کشتن نیکا را بر عهده نمی‌گیرد و به همین دلیل آن‌ها پیگیر پرونده کشته‌شدن دخترشان در محاکم قضایی نیستند و افزوده بود: «به چه کسی شکایت کنیم؟»

خانم شاکرمی همچنین اضافه کرده بود که برای روحیه و شجاعت دخترش، «احترام زیادی» قائل است و معتقد است «ما در مرحله‌ای از تاریخ زندگی می‌کنیم که چنین اتفاق‌هایی ضروری است».

نیکا شاکرمی، یکی ازصدها معترضی بود که در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» در ایران کشته شد. نهادهای حکومتی خانواده شاکرمی را مجبور کردند پیکر این نوجوان را در روستایی دورافتاده در خرم‌آباد لرستان به خاک بسپارند.

XS
SM
MD
LG