لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

یادبود قربانیان هولوکاست؛ بایدن نسبت به گسترش یهودی‌ستیزی در آمریکا هشدار داد


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه هشدار داد که تهدید یهودی‌ستیزی در ایالات متحده و از جمله در دانشگاه‌های این کشور در حال گسترش است، هشداری که در بحوحه اختلاف میان دموکرات‌ها بر سر حمایت کاخ سفید از حمله اسرائیل به نوار غزه و رویگردانی شماری از رای‌دهندگان جوان از بایدن بیان شده.

آقای بایدن طی نطقی در بزرگداشت ۶ میلیون یهودی که در هولوکاست کشته شدند به بحث داغ امروز جامعه آمریکا درباره امنیت یهودی‌ها، صهیونیسم، آزادی و حمایت از اسرائیل پرداخت.

این نطق در مراسم سالانه موزه یادبود هولوکاست در واشینگتن ایراد شد که جو بایدن در جریان آن هشدار داد که مبادا واقعیت کشتار سیستماتیک یهودیان در طول جنگ جهانی دوم فراموش شود.

وی با اشاره به شعار معروف «هرگز تکرار نخواهد شد» یهودیان گفت که معنای این شعار برای او این است که چنین رخدادی هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد و این نیز خود به معنای آن است که ما همچنان باید این رخداد را شرح دهیم و از انتقال حقیقت به مردم دست برکشیم.

آقای بایدن اظهار داشت: «حقیقت این است که این خطر وجود دارد که مردم دیگر حقیقت را ندانند.»

این اظهارات در حالی است که هفت ماه از حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که ۱۲۰۰ کشته بر جای گذاشت می‌گذرد، رخدادی که جو بایدن آن را مرگبارترین حملات به یهودیان پس از هولوکاست توصیف کرد.

وی گفت: «این نفرت [از یهودیان] همچنان در اعماق قلب بسیاری از مردم جهان قرار دارد و این امر ایجاب می‌کند که هوشیار و صریح اللهجه باشیم... حالا ۷۵ سال نگذشته، بلکه فقط هفت ماه و نیم گذشته و مردم در حال فراموش کردن این امر هستند... که حماس شروع‌کننده این وحشت بود. من فراموش نکرده‌ام. شما هم همین‌طور و ما فراموش نخواهیم کرد.»

جنگ غزه که متعاقب حمله حماس به اسرائیل آغاز شد تاکنون طبق آمار مقامات بهداشت و درمان غزه به کشته شدن حدود ۳۵ هزار فلسطینی منجر شده و ۲.۳ میلیون فلسطینی دیگر را در آستانه قحطی قرار داده است. همین مسئله جرقه اعتراضات گسترده‌ای را در ایالات متحده زده که از دانشگاه‌های آمریکا و دولت این کشور می‌خواهند حمایت خود از اسرائیل را متوقف کنند.

بایدن در نطق روز سه‌شنبه خود به حق آمریکایی‌ها برای اعتراض اذعان داشت، اما اشاره‌ای به تلفات فلسطینی‌ها نکرد.

وی گفت: ««می‌دانیم که قربانی کردن و شیطان جلوه دادن هر اقلیتی تهدیدی برای آن اقلیت است. یهودی‌ستیزی، نفرت‌پراکنی و تهدید به خشونت از هر نوع هیچ جایی در هیچ یک از دانشگاه‌های آمریکا ندارد.»

اعتراضات در پردیس‌های دانشگاهی به عنوان نقطه اوج مناقشات سیاسی آمریکا یک سال پیش از انتخابات پیش رو ریاست‌جمهوری شکل گرفته‌‌ است. این اعتراضات از نیویورک و دانشگاه کلمبیا آغاز شد و به سرعت در سراسر ایالات متحده گسترش یافت.

در حالی که بسیاری این اعتراضات را «‌یهودی‌ستیزانه»‌ می‌دانند، دانشجویان و دیگر معترضان با رد این اتهام، از دانشگاه‌ها خواسته‌اند تا روابط مالی خود را با اسرائیل قطع کنند و برای آتش‌بس در جنگ غزه تلاش کنند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG