لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

بایدن می‌گوید آمریکا تأمین تسلیحاتی اسرائیل را در صورت حمله به رفح متوقف می‌کند


جو بایدن
جو بایدن

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه برای اولین بار به طور علنی به اسرائیل هشدار داد که اگر نیروهای این کشور اقدام به یک حمله گسترده به شهر رفح بکنند، واشینگتن تامین تسلیحاتی اسرائیل را متوقف خواهد کرد.

آقای بایدن در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: «صراحتا گفته‌ام که اگر آنها وارد رفح شوند... من تسلیحاتی را که معمولا در رابطه با رفح، در رابطه با شهرهای دیگر و در رابطه با این بحران به کار برده‌اند، در اختیارشان نخواهم گذاشت.»

جو بایدن اذعان داشت اسرائیل در حملات هفت ماهه خود به غزه که به تلفات گسترده غیرنظامیان منجر شده، از سلاح‌های آمریکایی استفاده کرده است. طبق آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه افراطی حماس است، تاکنون ۳۴ هزار و ۷۸۹ فلسطینی در حملات اسرائیل به این باریکه محاصره‌شده کشته شده‌اند که اکثریت آنها غیرنظامی بوده‌اند.

اسرائیل طی هفته جاری به گذرگاه رفح، شهری که بیش از یک میلیون فلسطینی آواره به آن پناه برده‌اند، حمله کرد، اما گفت که این حمله صرفا عملیات محدودی بوده است.

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که واشینگتن تسلیحاتی را که ممکن است در رفح استفاده شود به دقت بررسی کرده و در نتیجه ارسال محموله‌ای متشکل از ۱۸۰۰ بمب دو هزار پوندی و ۱۷۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی را متوقف کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، به کنگره این کشور گفت که این تصمیم را شخص جو بایدن گرفته و دلیل آن برنامه اسرائیل برای حمله به رفح است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره بمب‌های دو هزار پوندی آمریکا که به اسرائیل ارسال شده است، اظهار داشت: «غیرنظامیان در غزه به خاطر آن بمب‌ها و حمله به مراکز پرجمعیت کشته شده‌اند.»

یورش اسرائیل به غزه متعاقب حمله روز ۷ اکتبر گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل رخ داد. نیروهای حماس در آن حمله ۱۲۰۰ اسرائیلی را کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را نیز به گروگان گرفتند که طبق آمار اسرائیل از میان آنها هنوز ۱۳۳ نفر در اختیار این گروه افراطی قرار دارند.

جو بایدن تاکید کرد که ایالات متحده همچنان تسلیحات دفاعی در اختیار اسرائیل قرار خواهد داد، از جمله تسلیحاتی برای سامانه دفاع هوایی موسوم به گنبد آهنین.

وی اظهار داشت: «ما همچنان می‌خواهیم نسبت به امنیت اسرائیل و در رابطه با گنبد آهنین و توانایی‌شان در واکنش به حملاتی که اخیرا در خاورمیانه رخ داد، اطمینان حاصل کنیم... ولی ما گلوله‌های توپخانه را تامین نخواهیم کرد.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG