لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

وزیر آموزش و پرورش: «مرگ سند ۲۰۳۰ یونسکو» را اجرا کردیم


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شهریور ۱۴۰۱ اعلام کرد که این شورا مصوبه «لغو اجرای سند ۲۰۳۰» را ابلاغ کرده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شهریور ۱۴۰۱ اعلام کرد که این شورا مصوبه «لغو اجرای سند ۲۰۳۰» را ابلاغ کرده است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دولت ابراهیم رئیسی «مرگ سند ۲۰۳۰ یونسکو اجرا شده»، اعلام کرد که این سند «به طور کامل از جریان برنامه‌ریزی کشور کنار گذاشته شده است».

رضا مرادصحرایی روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، با بیان اینکه این سند «از خارج به ما دیکته شده»، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، گفت: «در سند ۲۰۳۰ مواردی وجود داشت ... مانند برابری جنسیتی» و مدعی شد که برابری جنسیتی «بر خلاف فرهنگ ایرانی» است.

«سند ۲۰۳۰» یونسکو ناظر به آموزش محیط زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها، احترام به تنوع فرهنگی و ترویج آموزش بین فرهنگی، کنار گذاشتن گفتمان هویتی بسته، تربیت نسل جدید با نگاه شهروند جهانی، فرهنگ صلح و عدم خشونت است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، شهریور سال ۱۴۰۰ در یک سخنرانی در اجلاس یونسکو، علیه سند تحول آموزشی این سازمان معروف به «سند ۲۰۳۰» سخنرانی کرد و آن را دارای «رویکردهای سکولار» دانست.

او در این سخنرانی گفت: «جمهوری اسلامی ایران بر این اساس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خود را با ابتناء به فلسفه تربیتِ ایرانی-اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای تک‌بعدیِ سکولارِ موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است.»

دبیر شوری عالی انقلاب فرهنگی نیز یک سال پس از این سخنرانی در شهریور ۱۴۰۱ اعلام کرد که این شورا مصوبهٔ «لغو اجرای سند ۲۰۳۰» را ابلاغ کرده است.

در همین زمینه وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی در گفت‌وگوی روز پنج‌شنبه خود با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد به جای این سند، «سند تحول بنیادین» اجرا می‌شود.

او همچنین گفت که «جدول دروس و جدول زمان» درس‌های مدارس «به نفع فعالیت‌های ورزشی و پرورشی» تغییر خواهد کرد و «برای تحقق آن مواد درسی و حجم آن‌ها تغییر می‌کند».

او در ادامه با بیان اینکه در زمینه دروس پرورشی «مشکل اصلی نیروی انسانی است»، تأکید کرد: «امسال ۱۹هزار مربی پرورشی و تربیت بدنی برای مدارس استخدام می‌شوند.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش سوم دی‌ماه سال گذشته نیز از استخدام «سه هزار طلبه زن و مرد به عنوان معلم» در آزمون استخدامی خبر داده بود.

این در حالی است که سخنگوی آموزش و پرورش پس از اعتراض به استخدام گستردهٔ طلبه‌ها و روحانیون در آزمون گزینشی، یک ماه پس از این اظهارات مدعی شد که «ما هم پس از آزمون متوجه شدیم که این افراد به عنوان معلم پذیرفته شده‌اند» و این افراد «پس از برگزاری آزمون» و «بدون هیچ سهمیه‌ای» به عنوان معلم پذیرفته شده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۱ اردیبهشت سال ۹۸ در یک سخنرانی با سند ۲۰۳۰ یونسکو مخالفت کرد و مدعی شد که این سند بین‌المللی «سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی» را ترویج می‌کند.

او ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ نیز مدعی تلاش «دشمن» برای «نفوذ» در آموزش و پرورش ایران از طریق «سند ۲۰۳۰» شد.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم و‌ رادیوفردا؛پ.م./پ.پ.
XS
SM
MD
LG