لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

از توقف تولید تیبا تا توقف تولید لادا


خط تولید دو خودروی ساینا و کوییک که بر اساس پلتفرم تیبار توسعه یافته‌اند.
خط تولید دو خودروی ساینا و کوییک که بر اساس پلتفرم تیبار توسعه یافته‌اند.

شرکت سایپا قصد دارد تا تولید خودرو تیبا را متوقف کند لادا روسیه هم در پی تحریم‌های جهانی علیه روسیه به دلیل تجاوز این کشور به اوکراین، تولیدش متوقف شده است.

توقف تولید تیبا

خودرو تیبا توسعه‌یافته خودرو پراید است و براساس پلتفرم این خودرو، دو خودرو کوییک و ساینا هم توسعه پیدا کرده‌اند، اما حالا شرکت سایپا خبر از توقف تولید تیبا می‌دهد. با این حال تولید کوییک و ساینا همچنان ادامه خواهد داشت.

محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا از توقف تولید تیبا سال جدید خبر داده، دلیل اصلی این موضوع زیان‌ده بودن تولید این خودرو به نظر می‌رسد.

مدیرعامل سایپا گفته است: «سایپا قصد دارد در سال ۱۴۰۱ فرآیند توقف تولید خط تولید تیبا را آغاز کند و در نهایت این خودرو را از سبد محصولات خود خارج کند. به جای خودروی تیبا محصول جدید آریا به خط تولید ما اضافه خواهد شد. تمام تمرکز ما روی تولید یک قوای محرکه مطابق با مستندات و دانش روز است. برای تولید این موتور تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است».

توقف تولید لادا

شرکت لادای روسیه هم به دلیل تحریم‌های سنگین جهان تولید خود را متوقف کرد. این شرکت برای تولید محصولات خود به واردات قطعات از تولیدکنندگان قطعه اروپایی وابسته است و بیشتر محصولات آن بر پایه پلتفرم محصولات داچیا تولید رومانی است. حدود ۲۰ درصد قطعات خطوط تولید لادا از رومانی تأمین می‌شود.

خط تولید لادا در ایژوسک روسیه، تنها چند روز پیش از تهاجم روسیه به اوکراین/ ۲۲ فوریه ۲۰۲۲
خط تولید لادا در ایژوسک روسیه، تنها چند روز پیش از تهاجم روسیه به اوکراین/ ۲۲ فوریه ۲۰۲۲

شرکت‌های روس هم اکنون با کمبود قطعات بخصوص قطعات الکترونیکی برای تولید خودرو روبه‌رو هستند. البته این شرکت‌ها به دنبال تولید و تأمین این قطعات از طریق چین رفته‌اند و سعی دارند مشکل کمبود قطعات را از طریق شرکت‌های چینی حل کنند.

این اتفاق پیشتر برای شرکت های ایرانی رخ داده بود.

آمار تولید خودروسازان ایرانی

آمار تولید خودروسازان ایرانی نشان می دهد، در مجموع ۱۱ ماهه امسال تنها ۱.۲ درصد خودرو بیشتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تولید شده است.

بررسی آمار تولید ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه تنها ۹۹۲۶ دستگاه خودرو به میزان تولید آن‌ها افزوده شده است. از این تعداد خودرو تولیدی به انضمام فروش خودروهای تولیدی پیش‌ از سال ۱۴۰۰ این خودروسازان، در مجموع آمار فروش به ۸۰۰ هزار دستگاه هم نرسیده است.

خودروی کوییک در زمان رونمایی در اسفند ۹۵
خودروی کوییک در زمان رونمایی در اسفند ۹۵

طبق آمار ارائه شده توسط خودروسازان به سازمان بورس، در مجموع ۱۱ ماهه امسال قریب به ۸۲۷ هزار دستگاه خودرو در ایران‌خودرو و سایپا و همچنین پارس‌خودرو تولید شده که تنها ۱.۲ درصد (معادل ۹۹۲۶ دستگاه) بیشتر از میزان تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته است. از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا بهمن ماه آن، در مجموع ۸۱۷ هزار و ۶۹ دستگاه خودرو تولید شده بود.

اتوبوس برقی مپنا

اتوبوس برقی مپنا با نام زیما به صورت آزمایشی در ناوگان حمل و نقل شهر اصفهان مشغول به کار شده است.

زیما نام اولین اتوبوس برقی شرکت شتاب است. شتاب یک شرکت جوینت ونچر میان شرکت عقاب افشان و شرکت مپنا است.

بر اساس گفته شرکت سازنده این اتوبوس ساخت داخل است و زیرساخت های برقی آن در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) طراحی و تولید شده است.

بدنه و سایر متعلقات هم توسط شرکت عقاب افشان که قبل‌تر اتوبوس‌های اسکانیا را تولید می‌کرد، ساخته شده است.

یک پیشرانه برقی به قدرت ۳۲۰ کیلووات (۴۳۲ اسب بخار) و گشتاور ۱۸ هزار و پانصد نیوتون متر این اتوبوس را به سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت (محدود شده الکترونیکی) می‌رساند.

زیما با این مشخصات می‌تواند ۲۴۲ کیلومتر پیمایش با یک بار شارژ داشته باشد با روشن شدن سیستم تهویه پیمایش به ۱۸۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

پیمایش زیما با سرعت ثابت ۳۷ کیلومتر بر ساعت که معمولاً سرعت میانگین اتوبوس‌های داخل شهری است، به ۴۵۰ کیلومتر خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG