لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

حکم اعدام توماج صالحی؛ ۱۴ زندانی سیاسی نسبت به «سکوت» مقابل حُکم هشدار دادند


توماج صالحی
توماج صالحی

در ادامه واکنش‌ها نسبت به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، خواننده معترض زندانی، ۱۴ زندانی سیاسی با صدور بیانیه‌ای نسبت به «سکوت» مقابل این حکم هشدار داده و اعلام کردند که «سکوت امروز ما، حکم فردای تک‌تک ماست».

وکیل توماج صالحی، روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت در گفت‌وگو با شبکه شرق خبر داد که بابت اتهامات وارد شده در پرونده سال ۱۴۰۱ موکلش، برای او حکم اعدام صادر شده است.

امیر رئیسیان افزود که شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان در حالی بر «احراز گستردگی» اتهام «افساد فی‌الارض» تأکید و حکم اعدام صادر کرده که همین شعبه پیش‌تر گستردگی این اتهام را احراز نکرده بود.

۱۴ زندانی سیاسی روز جمعه،‌ هفتم اردیبهشت‌ماه، در واکنش، با بیان اینکه جمهوری اسلامی «در تقلای انتقام‌کِشی از معترضین و مخالفین» است، در بیانیه‌ای نوشتند که حکومت ایران «حتی به اعتراض به زبان هنر هم با نهایت بی‌رحمی واکنش نشان می‌دهد».‌

نرگس محمدی، گلرخ ایرائی، رضا شهابی، هستی امیری، رسول بداقی، مصطفی تاجزاده، امیرسالار داودی، ویدا ربانی، حسین رزاق، عبدالله مومنی، محمد نجفی، صدیقه وسمقی، فائزه هاشمی و مریم یحیوی از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

در این بیانیه تأکید شده که «پیام آمران و حاکمان حکم توماج دقیق به ما رسیده! زنهار که سزای سکوت امروز ما، حکم فردای تک‌ تک ماست که هر صدایی را خفه خواهند کرد. غافل از آنکه پایان این تباهی مطلقه با قدرت بی‌انتهای مقاومت مردم در همین خیابان‌های اشغال شده‌ خواهد بود.»

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان هم روز هفتم اردبیهشت، با انتقاد از صدور حکم اعدام برای این خوانندهٔ معترض، در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «توماج صالحی نه گردنه را بسته و نه فردی را کشته، بلکه شاعر و هنرمندی است که حرفی زده است.»

آقای عبدالحمید در ادامه گفت که اعدام‌های گسترده‌ این روزهای جمهوری اسلامی «از زمان صدر اسلام تاکنون» بی‌سابقه بوده است.

علی‌ مجتهدزاده، وکیل دادگستری هم درباره صدور حکم اعدام برای توماج صالحی در دادگاه انقلاب نوشته «اینکه بعد از نقض حکم توماج صالحى در دیوانعالی کشور و تأکید این مرجع به کاهش اتهامات، دادگاه انقلاب با افزایش اتهامات وی را به اعدام محکوم کرده پوزخندی تلخ از درون دستگاه قضایی به سر تا ذیل قانون آئین کیفری است.»

در همین زمینه انجمن صنفی معلمان استان فارس هم روز جمعه در بیانیه‌ای با «ناعادلانه» خواندن این حکم اعلام کردند: «غریبی زمانه آنجا نمایان می‌گردد که قوه قضاییه دست اختلاس‌گران و دزدان بیت‌المال را نمی‌بیند ولی دهان هنرمندان را می‌بویند مبادا گفته باشند دوستت دارم.»

این فعالان صنفی با بیان اینکه «راه نقد و کنشگری قانونی» در ایران مسدود شده، نوشتند: «بیم آن می‌رود که خشم فروخفته‌ مردم شعله‌ورشود و در آینده‌ای نزدیک، حرکات بسیار رادیکال‌تری در جامعه شکل گیرد.»

کانون صنفی معلمان استان خوزستان نیز با «فرمایشی» خواندن دادگاه توماج صالحی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «او فریاد حق طلبی خود و اقشار جامعه، از جمله معلمان و کارگران و جوانان رشید پسر و دختران ایران زمین را سروده و با صدایی رسا و دلنشینِ انتقادی آن را خوانده است.»

بهمن قبادی، فیلمساز هم روز پنج‌شنبه با انتشار یک پیام ویدئویی با بیان اینکه «ایران» مریض است، گفت: «نگذاریم بلایی که سر ما آمد بر سر دهه هشتادی و نودی‌ها بیاید.»

آقای قبادی در ادامه گفت: «برای توماج‌ها می‌شود انقلاب درستی را بنیان نهاد.»

علاوه بر واکنش شماری از خوانندگان ایرانی در داخل و خارج از کشور، میک میل، رَپِر سرشناس هم در واکنش به حکم اعدام آقای صالحی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از اینکه این خواننده به دلیل ساختن موسیقی به اعدام محکوم شده،‌ به شدت ابراز تعجب کرد.

این خواننده آمریکایی خواست که توماج صالحی آزاد شود.

یه‌وان ری، کفیل توماج صالحی و نماینده پارلمان آلمان نیز دیروز اعلام کرد که در پارلمان آلمان در در حمایت از مردم ایران و توماج صالحی صحبت کرده است.

او امروز نیز در پستی در شبکه ایکس نوشت که جمهوری اسلامی برای توماج صالحی تنها به خاطر «حرف‌زدن»، حکم اعدام صادر کرده است.

علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار مجلس سوئد، نیز در سخنرانی خود در پارلمان این کشور گفت که جرم توماج صالحی این است که درباره جنایـت‌های جمهوری اسلامی در ایران می‌خواند.

شماری از خانواده‌های دادخواه از جمله گوهر عشقی نیز علاوه بر محکومیت صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، خواستار مشارکت در اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف جهان در حمایت از توماج صالحی شده‌‌اند.

کاملیا سجادیان، مادر محمدحسن ترکمان، از کشته‌شدگان اعتراضات اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» نیز در حساب اینستاگرام خود با انتشار تصویری از توماج صالحی نوشته: «در برابر هیچ ظلم و ستمی سکوت نکنید. سکوت شما خیانت به خودمان و آیندگان است.»

بر اساس گزارش‌ها، در برخی شهرهای کشورهای اروپایی پس از صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض تجمعاتی صورت گرفته و آن‌طور که اعلام شده این گردهمایی‌های اعتراضی در روزهای آینده نیز ادامه می‌یابد.

توماج صالحی، رَپِر زندانی، ۲۷ آبان ۱۴۰۲ «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی، و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شد، اما تنها ۱۲ روز بعد و پس از انتشار ویدئویی که در آن شکنجه‌ شدنش در زندان را شرح می‌داد، با «ضرب‌وشتم» بازداشت شد.


با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا؛ پ.م.، ب.ب./ ب.ب.
XS
SM
MD
LG