لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

دیدار رؤسای جمهور ایران و کوبا در هاوانا و تعهدشان به مقابله با «امپریالیسم آمریکا»


ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، روز پنجشنبه ۲۵ خرداد، در شهر هاوانا که مقصد پایانی سفر پنج روزه‌اش به آمریکای لاتین محسوب می‌شود، با میگل دیاز‌-کانل، رئیس‌جمهور کوبا دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهور ایران در روزهای اخیر، در صدر هیئتی سیاسی و اقتصادی و با هدف پشتیبانی عمیق‌تر از کشورهای آمریکای لاتینی که به‌مانند ایران، تحت تحریم ایالات متحده قرار دارند، به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سفر کرده است.

رئیسی در یک همایش تجاری در هاوانا با اشاره به این‌که در ایران و کوبا ظرفیت‌های متقابلی در حوزه‌های زیست‌فناوری، نانوفناوری و منابع معدنی وجود دارد، به خبرنگاران گفت: «تبادل این ظرفیت‌ها و نیز مبادله تجربیات فی مابین یکی از راه‌های گسترش همکاری‌ها بین دو کشور است. دو کشور همچنین ظرفیت‌های خوبی در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و نیز همکاری برای ساخت نیروگاه برق دارند.»

او همچنین در دیدار با رئیس‌جمهور کوبا تاکید کرد که ایران و کوبا اشتراکات مهمی، به‌‌خصوص در زمینه مبارزه برای استقلال و تلاش برای حفظ مواضع انقلابی خود دارند و به همین دلیل، روابط این دو کشور هر روز بیشتر تقویت می‌شود.

رئیسی افزود: «جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با همه کشورها است، اما اگر کشوری علیه منافع ملت ما اقدام کند، مقابل او خواهیم ایستاد.»

در این دیدار، مقامات هر دو کشور توافق‌نامه‌هایی را برای تقویت همکاری میان وزارت‌خانه‌های دادگستری، مخابرات و ادارات گمرک کشورهایشان امضا کردند.

رئیسی در آغاز این هفته در سفر خود به ونزوئلا نیز عهد کرده بود که روابط تجاری میان ایران و ونزوئلا را تقویت کند و همکاری دو کشور در زمینه صنایع پتروشیمی را افزایش دهد.

رئیس‌جمهور ایران پیش از سفر به کوبا، با دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

دیاز‌-کانل، رئیس‌جمهور کوبا در دیدار با رئیسی گفت: «ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا و ایران از جمله کشورهایی هستند که قهرمانانه و سرسختانه مقابل تحریم‌ها، تهدیدها، محاصره‌ها و مداخلات امپریالیسم آمریکا و متحدانش، مقاومت کرده‌اند.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در آغاز این هفته درباره سفر رئیسی به آمریکای لاتین گفته بود: «ما در انتخاب‌های کشورهای این منطقه و کشورهای دیگر در این زمینه ‌که با چه کسانی متحد شوند و مذاکره یا دیدار داشته باشند، دخالتی نمی‌کنیم. این به خود آنها بستگی دارد که بخواهند با چه کسی وارد گفت‌وگو شوند. تمرکز ما بر منافع امنیت ملی خودمان در منطقه است.»

با استفاده از گزارش رویترز و خبرگزاری ایرنا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG