لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

رازهایی از زندگی شخصی ایلان ماسک در کتابی به نام «ایلان ماسک»


کتاب زندگی‌نامۀ «ایلان ماسک» حاوی ناگفته‌هایی از این میلیاردر و کارآفرین آمریکایی نوشتۀ والتر ایزاکسون است که این هفته در آمریکا و ترجمۀ فرانسوی آن در پاریس منتشر شد.

نویسنده در این کتاب، فردی پیچیده را به تصویر می‌کشد که در آرزوی تسخیر فضاست و روش‌های مدیریتی «خشن» و «عاری از همدلی» دارد.

والتر ایزاکسون پیشتر با نگارش مجموعه‌ای از زندگی‌نامه‌های موفق، ازجمله زندگی‌نامۀ استیو جابز، یکی از بنیانگذاران شرکت اپل، به شهرت رسیده بود.

او برای نگارش کتاب جدیدش با ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس و صاحب شرکت ایکس (توئیتر سابق)، گفت‌وگو کرده است.

تحقق آرزوی جمعیت «چندسیاره‌ای»

رسانه‌های بین‌المللی گزیده‌هایی از این کتاب را که همنام با خود ایلان ماسک است، منتشر کرده‌اند. بر اساس گزارش این رسانه‌ها، آقای ایزاکسون ماسک را فردی توصیف می‌کند که به کمک شرکت هوافضای، اسپیس‌ایکس، توانسته آرزوی شکل دادن یک جمعیت انسانی «چندسیاره‌ای» را محقق کند.

از نظر او، ثروتمندترین مرد جهان یک «بچۀ بزرگ» است که در دوران نوجوانی به‌طور مرتب قربانی آزار و اذیت در مدرسه می‌شد.

ایلان ماسک همچنین در این کتاب به زندگی‌نامه‌نویس خود در مورد سندروم آسپرگر، نوعی اختلال رشد عصبی یا نوعی اوتیسم، سخن گفته که به‌گفتۀ خودش، برای «رمزگشایی نشانه‌ها در روابط» مضر است.

این مرد اصالتاً اهل آفریقای جنوبی که در کتاب به‌عنوان فردی «مجذوب طوفان و درام» توصیف می‌شود، در معرض «نوسانات عاطفی غیرقابل پیش‌بینی» است که این موضوع در نحوۀ ادارۀ شرکت‌هایی که او مدیریت‌شان را بر عهده دارد، دیده می‌شود.

والتر ایزاکسون در کنار جو بایدن؛ ایزاکسون پیشتر با نگارش مجموعه‌ای از زندگینامه‌های موفق به شهرت رسید
والتر ایزاکسون در کنار جو بایدن؛ ایزاکسون پیشتر با نگارش مجموعه‌ای از زندگینامه‌های موفق به شهرت رسید

کتاب «ایلان ماسک» به‌ویژه چندین نمونه از خشم این کارآفرین را بیان کرده است؛ ازجمله وقتی که کارکنانش انتظارات او را برآورده نمی‌کنند یا وقتی که او آماده است در صورت مقاومت آن‌ها را تحقیر کند.

گرایمز، خواننده و شریک سابق زندگی این کارآفرین، به نویسنده گفته که وقتی ماسک عصبانیت خود را ابراز می‌کند، به حالت «شیطانی» درمی‌آید.

راز فرزندی که علنی نشد

والتر ایزاکسون در مورد این هنرمند کانادایی فاش می‌کند که او در زمان زندگی با ماسک، از طریق رحم اجاره‌ای و یک مادر جایگزین، صاحب سومین فرزند شد. این در حالی است که این زوج سابق تا کنون تنها در مورد فقط دو نوزاد صحبت کرده بودند.

به این ترتیب، این مورد تعداد فرزندان زنده و شناخته‌شدۀ ایلان ماسک را به ۱۰ نفر می‌رساند؛ ازجمله دو کودک که از طریق اهدای اسپرم به یک کارمند زن شرکت نیورالینک، یکی از شرکت‌های ماسک، متولد شدند.

شیوون زیلیس، مادر این دوقلوها که سال ۲۰۲۱ متولد شدند، به نویسندۀ کتاب «ایلان ماسک» گفته است: «او [ماسک] می‌خواهد که مردم بچه داشته باشند.»

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه؛ م.خ/ب.ب
XS
SM
MD
LG