لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

احمد رسول‌زاده، دوبلور «عمرمختار» و «پدرسالار» درگذشت


احمد رسول‌زاده (وسط)
احمد رسول‌زاده (وسط)

​احمد رسول‌زاده هنرمند پیشکسوت عرصه دوبله در سن ۸۴ سالگی از دنیا رفت. او به جای آنتونی کویین در فیلم سینمایی«عمر مختار» و محمدعلی کشاورز در سریال تلویزیونی «پدرسالار» صحبت کرده بود.

این هنرمند که چند سالی بود از بیماری پارکینسون رنج می‌برد، صبح روز جمعه ۱۹ دی ماه در بیمارستان ایران‌مهر تهران درگذشت.

احمد رسول‌زاده سال ۱۳۰۹ در تبریز به دنیا آمد و از ۱۳۳۲ به طور حرفه‌ای به کار دوبله مشغول شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:00:56 0:00
لینک مستقیم

او گوینده محمدعلی کشاورز در عمده آثارش بوده‌ و هم‌چنین به‌جای جمشید مشایخی هم در برخی از فیلم‌ها صحبت کرده ‌است.

احمد رسول‌زاده به جای آنتونی کویین در «عمر مختار» و محمدعلی کشاورز در «پدرسالار» صحبت کرده بود.
احمد رسول‌زاده به جای آنتونی کویین در «عمر مختار» و محمدعلی کشاورز در «پدرسالار» صحبت کرده بود.

آقای رسول‌زاده در سال ۱۳۵۹ در فیلم «در محاصره» ساخته اکبر صادقی هم ایفای نقش کرد. از دوبله‌های معروف او، صدای «دایی جان سرهنگ» در سریال «دایی جان ناپلئون» و سریال «پدرسالار» با بازی محمدعلی کشاورز بوده است.

او هم‌چنین در فیلم‌های «محمد رسول‌الله» در نقش ابوطالب و نیز در فیلم سینمایی «عمرمختار» به جای آنتونی کویین دوبله کرده است.

این پیش‌کسوت دوبله به جای هنرپیشگانی مانند اورسن ولز در فیلم‌های «تابستان گرم و طولانی» و «مردی برای تمام فصول»، لایونل باریمور در فیلم «جدال درآفتاب» و رالف ریچاردسن در فیلم «دکترژیواگو» هم صحبت کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:00:29 0:00
لینک مستقیم


از جمله فیلم‌های ایرانی که آقای رسول‌زاده در آن گویندگی کرده، می‌توان به «آخرین تک سوار»، «تصویر آخر»، «مادیان» و «رسول پسر ابوالقاسم» اشاره کرد.

این پیش‌کسوت دوبله، مدیریت دوبلاژ فیلم‌های مطرحی چون «پدرخوانده یک»، «بن هور»، «تابستان گرم و طولانی»، «جدال در آفتاب»، «وداع با اسلحه» و «فراربزرگ» را برعهده داشته است.

از سوی دیگر، پس از درگذشت احمد رسول‌زاده، رئیس انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلمِ خانه سینما، ضمن ابراز تاسف از این اتفاق، اعلام کرد که حرفه دوبله به این هنرمند مدیون است.

رضا آشتیانی‌پور‌ در گفت‌وگو با ایسنا،‌ درباره آقای رسول‌زاده گفت: « جایگاه ایشان در حرفه دوبله مشخص است، چرا که از بنیان‌گذاران دوبله بودند.»

او با اشاره به این‌که در چند سال گذشته احمد رسول‌زاده به دلیل کهولت سن و بیماری خیلی فعال نبود، اعلام کرد: «وقتی چنین افرادی را از دست می‌دهیم همه داغ‌دار می‌شوند و ناراحتی سر می‌دهند، اما در زمان حیات چنین کسانی، کاری انجام نمی‌شود.»

XS
SM
MD
LG