لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

توافق جامع هسته‌ای حاصل شد

ایران و شش قدرت جهانی روز سه‌شنبه به توافق نهایی هسته‌ای رسیدند. آخرین تحولات مربوط به این توافق را می‌توانید در این صفحه بخوانید.

تصویری دیگر از حاشیه‌های امروز مذاکرات هسته‌ای در وین. رایزنی وزرای خارجه آلمان و فرانسه.

لوران فابیوس سپس عازم بروکسل شد.

نوبت به وزیر خارجه بریتانیا رسید که مذاکرات را موقتا ترک کند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که مذاکرات هسته‌ای در وین به توافق نزدیک شده و ارزش آن دارد که ادامه پیدا کند. به گفته او، این مذاکرات فرصتی را برای رفع «اختلافات مهم» فراهم می‌آورد.

خبرنگار رادیو فردا در وین گزارش می‌دهد که فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا به هنگام ترک محل مذاکرات هسته‌ای تاکید کرده است که چهارشنبه شب بار دیگر به وین بازخواهد گشت تا در جلسات روز پنج‌شنبه حضور داشته باشد.

آقای هاموند همچنین ابراز امیدواری کرده که شاهد پیشرفت‌های اساسی در مذاکرات باشد.

خبرنگار رادیو فردا در وین: برخی از معاونان و کارشناسان هیات مذاکره‌کنندگان فرانسه و آلمان، هتل کوبورگ را ترک کردند.

عباس عراقچی، عضو ارشد هیات مذاکره‌کنندگان ایران می‌گوید که ایران و گروه ۱+۵ درباره لغو تحریم‌های اقتصادی تهران به توافق رسیده‌اند، اما تحریم‌های تسلیحاتی همچنان موضوع اختلاف است.

اظهارات آقای عراقچی را خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بازتاب داده که عنوان می‌کند «هیچ ضرب‌الاجلی مقدس نیست» و ایران «تا هر زمان که لازم باشد» مذاکره می‌کند.

به گفته وی، غرب باید «آمادگی داشته باشد که از تحریم‌ها دل بکند و نمی‌شود به توافقی دست یافت که در کنار آن نظام و ساختار تحریم همچنان وجود داشته باشد».

​معاون وزیر خارجه ایران در نهایت گفته است: «اختلافات اساسی و کلان شاید دو سه مورد بیشتر نباشد. در مرحله بعدی اختلافات دیگری است که از اهمیت کمتری برخوردار است. شاید ۷ تا ۱۰ مورد باقی مانده باشد. در برخی جزییات فنی و تکنیکی هنوز پرانتزهایی مانده که اگر بشمارم نمی‌دانم چند تا بشود.»

کاخ سفید اعلام کرده که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در نشستی که سه‌شنبه شب به وقت واشینگتن با اعضای دموکرات سنا خواهد داشت درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران صحبت می‌کند.

نظرسنجی خبرگزاری تسنیم از خبرنگاران حاضر در هتل کوبورگ وین:

«بیش از ۸۳ درصد خبرنگاران حاضر برای پوشش مذاکرات هسته‌ای وین پیش‌بینی می‌کنند که توافق حاصل می‌شود و ۴۴ درصد آنها بر این نظرند که توافق روز چهارشنبه اعلام می‌شود.»

هیات مذاکره‌کننده آمریکایی آمار جالبی درباره سفرهایی که به خاطر مذاکرات هسته‌ای انجام داده و حتی تنقلاتی که اعضای آن در طول مذاکرات مصرف کرده‌اند، منتشر ساخته است.

این آمار را به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌خوانیم.

تعداد سفرهای هیات مذاکره‌کننده آمریکایی به وین در سال ۲۰۱۴: ۱۱ بار.

سفر به وین از ابتدای ۲۰۱۵ تاکنون: ۶ بار.

تعداد دفعاتی که از فراز اقیانوس اطلس عبور کرده‌اند، از فوریه ۲۰۱۴ تاکنون: ۶۹ بار.

مسافت تقریبی که هر کدام از اعضای هیات مذاکره‌کننده آمریکایی از فوریه ۲۰۱۴ تاکنون پیموده‌اند: ۴۰۰ هزار مایل یا ۱۶ بار دور کره زمین.

تنقلاتی که اعضای هیات مذاکره‌کننده آمریکایی از ماه گذشته میلادی تاکنون مصرف کرده‌اند: ۴.۵ کیلوگرم شکلات تویزلرز، ۱۳.۶ کیلوگرم آجیل و میوه خشک، پنیر رشته‌ای ۹.۷ کیلوگرم، بیش از ۲۰۰ بسته برنج کریسپی و یک گالن بستنی.

خبرنگار رادیو فردا در وین گزارش می‌دهد، یکی از اعضای هیات مذاکره‌کننده ایرانی به خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته‌ای گفته که مسئله تحریم تسلیحاتی تنها مورد اختلافی میان ایران و گروه ۱+۵ نیست، بلکه موضوعات دیگری نیز محل اختلاف هستند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG