لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

اسرائیل در کنار ایران در فهرست بریتانیا از ناقضان حقوق بشر


بریتانیا پیشتر نیز به تصمیم اسرائیل مبنی بر افزایش شهرک‌سازی در قلمرو فلسطینی‌ها اعتراض کرده بود.
بریتانیا پیشتر نیز به تصمیم اسرائیل مبنی بر افزایش شهرک‌سازی در قلمرو فلسطینی‌ها اعتراض کرده بود.
وزارت خارجه بریتانیا در گزارش اخیر خود نام اسرائیل را در فهرست کشورهایی قرار داده است که وضعیت حقوق بشر آنها «نگران‌‌کننده» قلمداد می‌شود.

به گزارش روز جمعه، ششم بهمن‌ماه روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف»، وزارت خارجه بریتانیا در گزارشی، با بررسی عملکرد کشورهای جهان در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۲، دولت اسرائیل را در فهرست ۲۸ کشوری قرار داده است که عملکردشان در زمینه حقوق بشر «جای نگرانی ویژه‌ای دارد».

نام اسرائیل در کنار حکومت‌هایی چون ایران، افغانستان، بلاروس و تشکیلات خودگردان فلسطینی در این فهرست آمده است.

«دیلی تلگراف» می‌گوید این اقدام نارضایتی و واکنش منفی دولت اسرائیل را به همراه خواهد داشت.

اسرائیل همواره به نظام دموکراتیک این کشور به عنوان «تنها دموکراسی خاورمیانه» بالیده است، اگرچه، به گفته این روزنامه، این کشور در سال‌های اخیر با انتقادهای شدید دولت‌های اروپایی مواجه بوده است.

«دیلی تلگراف» یادآوری می‌کند که پس از پذیرش فلسطین به عنوان عضو ناظر سازمان ملل متحد در نشست آذرماه مجمع عمومی این سازمان، دولت اسرائیل اعلام کرد که با احداث سه هزار خانه جدید در ساحل غربی رود اردن و بخش شرقی شهر بیت‌المقدس، طرح سکونت مهاجرنشین‌های یهودی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی را گسترش خواهد داد.

پس از آن، بریتانیا همراه با اسپانیا، دانمارک و سوئد از جمله کشورهایی بودند که با احضار سفیر اسرائیل در پایتخت خود به طور رسمی به این اقدام اعتراض کردند.

بریتانیا معتقد است که افزایش سکونت مهاجرنشینان یهودی در قلمرویی که متعلق به فلسطینیان است روند صلح خاورمیانه را از مسیر درست منحرف کرده و اعلام کرده است که برای نشان دادن مخالفت خود با این سیاست اسرائیل، اقدامات جدی‌تری انجام خواهد داد.

در عین حال وزارت خارجه بریتانیا در گزارش اخیر خود آورده است که مسدود کردن دارایی تشکیلات خودگردان فلسطینی توسط اسرائیل، در برقراری نظم و اجرای قانون مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG