لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

فیسبوک: هدف حمله‌ پیچیده هکرها قرار گرفته بودیم


کمپانی فیسبوک روز جمعه، ۲۷ بهمن‌ماه، اعلام کرد که ماه گذشته شماری از کارکنانش از سوی هکرها مورد «حمله‌ای پیچیده» قرار گرفته است، اما تا کنون نشانه‌ای مبنی بر آسیب دیدن اطلاعات کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این کمپانی با انتشار بلاگی بر روی وبسایت خود اعلام کرد که ماه گذشته پس از مراجعه شماری از کارکنانش به وب‌سایت یک شرکت توسعه‌دهنده تلفن‌های همراه، بدافزاری بر روی لپ‌تاپ‌هایشان نصب شده است. فیسبوک گفته است که این حمله یکی از «پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین» حملات اینترنتی بوده است.

فیسبوک که به گفته خودش بیش از یک میلیارد کاربر دارد، افزوده است که به محض این که از وجود این بدافزار آگاه شده است ضمن اطلاع دادن به مراجع قانونی ذیربط، تحقیقات جدی در این زمینه را آغاز کرده است. این کمپانی تأکید کرده است که تا کنون نشانه‌ای مبنی بر آسیب زدن این بدافزار به اطلاعات کاربران نیافته است.

شبکه اجتماعی فیسبوک توضیح نداده است که این حمله از سوی چه فرد یا افرادی سازمان‌دهی شده است اما کارشناس امنیتی یک شرکت دیگر که در مورد این حمله آگاهی دارد به رویترز گفته است که به نظر می‌رسد که منشاء این حمله کشور چین بوده است.

فیسبوک در بلاگ خود گفته است که این حمله از نوع «آسیب‌پذیری روز صفر» بوده است، نوعی از نفوذ که از طریق یکی از حفره‌های موجود در نرم‌افزارها یا برنامه‌های کاربردی که از دید طراحان آن مخفی مانده است، صورت می‌گیرد. به گفته رویترز این نوع حمله پرهزینه است و معمولا با حمایت دولتی صورت می‌گیرد.

شبکه اجتماعی فیسبوک که مقر اصلی آن در کالیفرنیا است، گفته است که تنها قربانی حمله اخیر نیست، اما به مورد خاصی اشاره نکرده است.

در چند ماه هکرها چندین وبسایت و همچنین شماری شرکت و مرکز دولتی در آمریکا را مورد حمله قرار داده‌اند.

در این میان توئیتر اوایل ماه فوریه اعلام کرد که هکرهای حرفه‌ای به اطلاعات حدود ۲۵۰ هزار نفر از کاربرانش دست یافته‌اند.

پیشتر نیز وبسایت روزنامه‌های نیویورک تایمز، واشینگتن پست و وال استریت جورنال مورد حمله هکرها قرار گرفته بودند، حملاتی که به گفته این روزنامه‌ها از سوی هکرهای چینی صورت گرفته بود.

در همین زمینه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ۲۴ بهمن‌ماه با صدور فرمانی خواستار حفاظت بهتر از زیرساخت‌های حیاتی این کشور در مقابل حملات سایبری شد.
XS
SM
MD
LG