لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۲

دادستانی تهران از بازداشت «۱۶ عامل اختلال در بازار ارز» خبر داد


دادستانی تهران از بازداشت «۱۶ تن از عوامل اختلال در بازار ارز» خبر داده و افزوده است که متهمان دیگر این پرونده نیز تحت تعقیف قضایی قرار دارند.

به گزارش روز پنج شنبه، ۱۳ مهرماه، خبرگزاری فارس، پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران اعلام کرده که «۱۶ تن از عوامل عمده اختلال ارزی» بازداشت شده‌اند و این افراد را متهم کرده است که قصد داشتند از طریق اقدامات غیرقانونی و ایجاد اختلال در امور اقتصادی ایران، از این شرایط به نفع خود بهره برداری کنند.

دادستانی تهران بدون ارائه مشخصات و نام بردن از متهمان تنها اعلام کرده است که گردش مالی و موجودی حساب بانکی یکی از متهمان در یک سال اخیر «بیش از یک هزار میلیارد تومان» بوده است.

این پایگاه خاطرنشان کرده است که در پرونده اختلال در بازار ارز، متهمان دیگری نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری روز ۱۱ مهرماه خود، افزایش قیمت ارز را ناشی از «جنگ روانی» دانست و گفت که بر اساس گزارش یک نهاد اطلاعاتی، در این بازار ۲۲ نفر سرحلقه هستند و تمام سر نخ‌ها در دست آن‌ها است.

پس از آن مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور، گفت: «این که ۲۲ نفر سرحلقه‌های اصلی ارز هستند یعنی چه؟ این ۲۲ نفر را معرفی کنید. چرا آدرس غلط می‌دهید؟... واقعا دولت در مسئله ارز نقش ندارد؟ آیا ما آنقدر ضعیف هستیم که ۱۰، ۲۰ نفر بتوانند اینچنین بازار ارز ما را متلاطم کنند؟»

به دنبال نوسانات شدید بازار ارز ایران بسیاری از دست‌اندرکاران حکومت جمهوری اسلامی انگشت اتهام را به سوی محمود احمدی‌نژاد نشانه رفته و دولت وی را متهم به ناکارآمدی کردند.
علی لاریجانی اظهار کرد که ۸۰ درصد مشکلات کشور مدیریتی است و تاثیر تحریم‌ها در این مورد بیشتر از ۲۰ درصد نیست.

نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه «دولت به جای عذرخواهی از مردم به دنبال فرافکنی است»، گفت: «چرا دولت بی‌لیاقتی خودش را به گردن تحریم می‌اندازد؟»

در عین حال ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در قم روز چهارشنبه، ۱۲ مهرماه، هشدار داد که انکار «مشکلات پیچیده‌ای» که در حوزه اقتصادی ایران به وجود آمده، «باعث عصبانیت مردم می‌شود».

در اعتراض به وضعيت اقتصادی ايران و بی ثباتی نرخ ارز، بازاریان تهران روز چهارشنبه دست به اعتصاب، اعتراض و راهپیمایی زدند که این اعتراض‌ها، درگیری معترضان با نیروهای امنیتی را به همراه داشت.

گزارش‌ها حاکی است که بازار بزرگ تهران روز پنجشنبه نیز نیمه تعطیل بوده است.
XS
SM
MD
LG