لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

هیئت پارلمانی ایران برای نظارت بر انتخابات سوریه عازم دمشق شد


علا‌ءالدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ریاست این هیئت را بر عهده دارد.
علا‌ءالدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ریاست این هیئت را بر عهده دارد.
یک روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری سوریه٬ ایران روز دوشنبه ۱۲ خردادماه هیئت پارلمانی هشت نفره‌ای را برای نظارت بر انتخابات عازم دمشق کرد. شش هیئت پارلمانی دیگر نیز روز دوشنبه از تهران به مقصد دمشق حرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی مجلس٬ خانه ملت٬ هیئت پارلمانی ایران شامل علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ لاله افتخاری نماینده تهران٬ امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها٬ علیرضا خسروی نماینده سمنان٬ محمد آشوری نماینده بندرعباس٬ محمدباقر شریعتی نماینده بهبهان٬ کارن خانلری نماینده ارامنه و یوناتان بت‌کلیا نماینده آشوریان٬ شامگاه دوشنبه ۱۲ خردادماه فرودگاه امام‌خمینی را به مقصد دمشق ترک کردند.

در عین حال هیئت‌های پارلمانی کشورهای فیلیپین٬ بولیوی٬ ونزوئلا٬ تاجیکستان٬ زیمبابوه و اوگاندا نیز که برای شرکت در «نشست روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه» به تهران آمده بودند٬ هیئت ایرانی را در این سفر به سوریه همراهی می‌کنند.

این هیئت‌های پارلمانی قرار است در سفری سه روزه٬ بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه نظارت کنند.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه قرار است روز سه شنبه ۱۳ خردادماه برگزار شود. دوره ریاست جمهوری در سوریه هفت سال است.

بشار اسد که تا کنون دو دور رئیس جمهور سوریه بوده است٬ برای دور سوم نیز در رقابت‌های انتخاباتی شرکت می‌کند.

در این انتخابات بشار اسد با ماهر عبدالحفیظ حجار رهبر حزب اراده ملی و نماینده حلب در مجلس سوریه و حسان عبدالله نوری تکنوکرات معتمد حکومت و دبیرکل اتاق صنایع دمشق رقابت می‌کند.

جمهوی اسلامی ایران یکی از حامیان اصلی حکومت شیعه بشار است به شمار می‌رود.

غرب ایران را به ارسال کمک‌های مالی و نظامی به سوریه متهم کرده است٬ اما ایران می‌گوید که کارشناسان نظامی‌اش تنها برای مشاوره در سوریه حضور دارند و تمامی حمایت‌های تهران از دمشق نیز به کمک‌های بشردوستانه محدود می‌شود.

جنگ داخلی سوریه بیش از سه سال است که در جریان است. گروه ناظران حقوق بشر در سوریه می‌گوید این درگیری‌ها تا کنون بیش از ۱۶۲ هزار کشته بر جای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG