لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

روسیه: از عدم پیشرفت در برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران نگرانیم


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه
یک دیپلمات ارشد روسیه روز پنجشنبه از «عدم پیشرفت» در سازماندهی گفت‌و‌گوهای جدید هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ ابراز نگرانی کرد و گفت تلاش‌ها در این زمینه به نتیجه‌ای نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه ۱۳ تیرماه اعلام کرد که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، تلاش‌های دیپلماتیکی برای برگزاری گفت‌و‌گوهای هسته‌ای صورت گرفته و گفت: «ما به منظور آماده‌سازی شرایط برای گفت‌و گوهای جدید دست به کار شدیم، اما تا این لحظه نتیجه چشمگیری مشاهده نشده است.»

وی گفت: «در حال حاضر هیچ توافقی بر سر زمان و مکان دور بعدی گفت‌و‌گوها صورت نگرفته است و این ما را نگران می‌کند.»

اوایل تیرماه وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بود که امیدوار است بلافاصله پس از آغاز فعالیت رئیس جمهوری جدید ایران، دور جدیدی از مذاکرات بین تهران و گروه ۵+۱ آغاز شود.

روسیه در حالی بر از سرگیری مذاکرات هسته‌ای تأکید دارد که اگرچه رئیس جمهور آینده ایران انتخاب شده است، هنوز کار دولت محمود احمدی‌نژاد به پایان نرسیده است و حسن روحانی اعضای کابینه خود را مشخص نکرده است. عمر دولت محمود احمدی‌نژاد مردادماه به پایان می‌رسد.

در حال حاضر سعید جلیلی دبیری شورای عالی امنیت ملی را بر عهده دارد و مشخص نیست که پس از آغاز به کار دولت جدید آیا آقای جلیلی همچنان عهده‌دار این سمت خواهد بود یا فرد دیگری به این سمت منصوب خواهد شد.

به دنبال انتخاب حسن روحانی که از وی به عنوان سیاستمدار میانه‌رو یاد می‌شود، به عنوان رئیس جمهور آینده ایران، کشورهای غربی نسبت به این انتخاب ابراز امیدواری کردند.

در این میان آمریکا از انتخاب حسن روحانی ابراز خوشبینی کرده، ولی در عین حال متذکر شده است که نمی‌توان از تأثیرگذار بودن این تحول بر حل و فصل مناقشه هسته‌ای با ایران مطمئن بود.

با این حال اسرائیل همچنان معتقد است که این انتخاب تأثیری بر برنامه هسته‌ای ایران ندارد و تأکید دارد که تصمیم‌گیرنده اصلی در مورد برنامه اتمی ایران، رهبر جمهوری اسلامی است.

غرب و اسرائیل معتقدند برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و باید متوقف شود. ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود تأکید کرده و افزوده است که از حق خود برای دستیابی به انرژی هسته‌ای نخواهد گذشت.
XS
SM
MD
LG