لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

گمانه‌زنی‌های تازه درباره تیم ایران برای مذاکرات هسته‌ای


از چپ: محمد جواد ظریف، مجید تخت روانچی و عباس عراقچی
از چپ: محمد جواد ظریف، مجید تخت روانچی و عباس عراقچی
رسانه‌های ایران روز یکشنبه، ۳۱ شهریور ماه، گزارش دادند که بر اساس «اطلاعات» به دست آمده و اظهارات «منابع آگاه» در وزارت خارجه ایران، تیم جدید مذاکره کننده هسته‌ای تعیین شده و عباس عراقچی و مجید تخت روانچی از جمله اعضای آن هستند.

خبرگزاری فارس می‌گوید اطلاع یافته است که در کنار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی و مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا، افرادی چون اسحاق آل حبیب، مدیرکل وزارتی و معاون سابق نمایندگی ایران در سازمان ملل، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی و نمایندگانی از سازمان انرژی اتمی و شورای عالی امنیت ملی نیز در ترکیب تیم هسته‌ای ایران قرار دارند.

همچنین به نوشته این خبرگزاری، تیم جدید هسته‌ای ایران قرار است سخنگو هم داشته باشد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز به نقل از یک مقام آگاه در وزارت خارجه گزارش کرده است که عباس عراقچی و مجید تخت روانچی در کنار محمد جواد ظریف که هدایت مذاکرات هسته‌ای را بر عهده دارد، از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران هستند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده است که روزنامه اعتماد روز ۲۷ تیر ماه به گمانه‌زنی درباره ترکیب این تیم پرداخته و اسامی ۱۴ نفر شامل محمدجواد ظریف، علی‌اکبر ولایتی، سیروس ناصری، حسین موسویان، محمدرضا البرزی، امیرحسین زمانی‌نیا، محمد صدر، علی جنتی، فریدون وردی‌نژاد، محمود واعظی، علی‌اکبر صالحی، محمد سعیدی، غلامعلی خوشرو و محمد مهدی آخوندزاده را مطرح کرده بود.

در حال حاضر محمدجواد ظریف برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده و طبق گزارش‌ها قرار است روز دوشنبه، اول مهرماه با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌و‌گو کند. در این سفر آقایان عراقچی و تخت روانچی نیز وزیر خارجه ایران را همراهی می‌کنند.

آقای ظریف اواسط شهریورماه به فارس گفته بود که تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران از «همکاران وزارت امورخارجه و دوستان تخصصی دستگاه‌های ذیربط» تشکیل شده است و افزوده بود که برای تشکیل این تیم از افرادی از دو تیم هسته‌ای دولت‌های نهم و دهم و همچنین افراد جدیدی از دستگاه‌های مختلف استفاده خواهد شد.

وزیر خارجه ایران آن زمان افزوده بود: «برخی از این دوستان انتخاب شده‌اند و برخی باید از سوی دستگاه‌های دیگر معرفی شوند و منتظریم تا با معرفی این افراد، تیم منسجم را تشکیل داده و مذاکرات را شروع کنیم.»

اگرچه ایران و ۵+۱ هر دو بر لزوم پیشبرد مذاکرات هسته‌ای تاکید کرده‌اند ولی هنوز تاریخ دقیقی برای دور جدید گفت‌و‌گوها اعلام نشده است.
XS
SM
MD
LG