لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

دولت لبنان راکت‌پرانی به اسرائيل را محکوم کرد


سقف خانه‌ای در اسرائيل که روز پنجشنبه مورد اصابت راکت شليک‌شده از لبنان قرار گرفت (عکس: AFP)
سقف خانه‌ای در اسرائيل که روز پنجشنبه مورد اصابت راکت شليک‌شده از لبنان قرار گرفت (عکس: AFP)

دولت لبنان ضمن انتقاد از حملات راکتی صبح پنجشنبه به خاک اسرائيل، اين حملات را نقض قطعنامه‌ شورای امنيت سازمان ملل دانست که در سال ۲۰۰۶ منجر به توقف جنگ بين حزب الله لبنان و ارتش اسرائيل شد.


طارق متری، وزير اطلاع‌رسانی لبنان، امروز اعلام کرد که به اعتقاد او گروه سياسی نظامی حزب الله در حملات امروز نقشی نداشته است.


توفيق ينيه رئيس دفتر طارق متری، به نقل از وی گفت: «حزب الله به دولت لبنان اطمينان داده است که همچنان در کار حفظ ثبات در لبنان است و به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنيت احترام می‌گذارد.»


دفتر فؤاد السنيوره، نخست وزير لبنان، هم امروز در بيانيه‌ای اعلام کرد که نخست وزير از مقامات نظامی و کشوری لبنان خواسته تا بکوشند با همکاری صلح‌بانان سازمان ملل در مرزهای جنوبی کشور تدابيری را اتخاد کنند که «از تکرار چنين اعمالی در آينده جلوگيری شود».


سه راکتی که صبح امروز از لبنان به خاک اسرائيل شليک شد و در نتيجه آن دو نفر جراحات سطحی برداشتند، در نگاه نخست مرتبط با حمله اسرائيل به باريکه غزه دانسته شد اما در بيانيه نخست وزير لبنان آمده است که «فؤاد السنيوره نخست وزير لبنان آنچه در جنوب کشور اتفاق افتاد را نقض قطعنامه بين‌المللی ۱۷۰۱ تلقی کرده و آن را مردود می‌داند».


نخست‌وزير لبنان خواستار تحقيق پيرامون اين حادثه شد و در عين حال آتش توپخانه اسرائيل در واکنش به اين حمله را نيز محکوم کرد.


قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنيت سازمان ملل باعث توقف جنگ ۳۳روزه اسرائيل و گروه حزب الله لبنان شد. بر طبق اين قطعنامه ارتش لبنان به همراه هزاران نيروی صلح‌بان سازمان ملل در جنوب اين کشور مستقر شدند.


در بيانيه نخست وزير لبنان آمده است که دولت اين کشور نسبت به قطعنامه سازمان ملل متحد، متعهد بوده و تأکيد دارد که هرکس اقدام به اين راکت‌پرانی کرده قصد بی‌ثباتی لبنان را داشته است.


XS
SM
MD
LG