لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۰

ابلاغ دستور تشکیل «قرارگاه سایبری» به رئیس سازمان پدافند غیرعامل


غلامرضا جلالی،‌ رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی
غلامرضا جلالی،‌ رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اعلام کرد که دستور تشکیل قرارگاه دفاع سایبری در کشور را دریافت کرده است. وی هدف از تشکیل این قرارگاه را «رصد تهدیدات سایبری» علیه زیرساخت‌های امنیت ملی عنوان کرد.

غلامرضا جلالی روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، ضمن اعلام این خبر، از جمله وظایف این قرارگاه را «اعلام هشدارهای ملی در برابر تهدیدات امنیتی کشور، ایمن‌سازی زیرساخت‌های کشور نسبت به تهدیدات سایبری و ایجاد توان بازدارندگی در حوزه سایبری» عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد که اجرایی کردن طرح قرارگاه دفاع سایبری و درنتیجه «دفاع همه‌جانبه از زیرساخت‌های کشور» نیازمند همکاری و هماهنگی میان این سازمان و وزارتخانه‌‌های اطلاعات، دفاع، ارتباطات و صنایع است.

خرداد‌ماه سال جاری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیرهای مسلح از راه‌اندازی قرارگاه سایبری در ستاد نیروهای مسلح خبر‌ داده بود.

مسعود جزایری هدف از تشکیل این قرارگاه را «نظم‌دهی به فعالیت‌ها در بخش مجازی تمامی نیروهای مسلح» دانسته و گفته بود این قرارگاه «برای مقابله با جنگ نرم دشمنان» ابزار مورد نیاز را در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌دهد.

پس از آن، به دنبال مطرح شدن طرح اینترنت چمدانی آمریکا، پروژه‌ای با قابلیت ایجاد شبکه اینترنتی مستقل، ارگان دفتر سیاسی سپاه اظهار کرد که جمهوری اسلامی از جمله از طریق «تشکیل قرارگاه سایبری» با این طرح مقابله خواهد کرد.

از زمان برگزاری انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، جمهوری اسلامی محدودیت‌های اینترنتی را افزایش داده و بر شدت کنترل و نظارت بر فضای مجازی افزوده است.

از جمله پس از انتخابات، نهادی تحت عنوان «ارتش سایبری ایران» که بعدها رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران به طور تلویحی از وابستگی این نهاد به سپاه خبر داد، اقدام به هک کردن سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و حامیان جنبش سبز کرد.

بهمن‌ماه سال ۸۹ نیز نیروی انتظامی از تشکیل پلیس سایبری برای مبارزه با «جاسوسی، خرابکاری و نقض حریم خصوصی» خبر داد.

با این‌ حال اقدامات سایبری جمهوری اسلامی تاکنون پراکنده بود و در صورت تشکیل این قرار‌گاه، این نخستین بار است که نهادی مشخص با هدف دفاع سایبری در ایران تشکیل می‌شود.
XS
SM
MD
LG