لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

لغو نمایش «ایرانیوم» در کانادا به دنبال «اعتراض سفارت ایران»


پوستر رسمی مستند «ایرانیوم»
پوستر رسمی مستند «ایرانیوم»
مؤسسه کتابخانه و اسناد ملی کانادا روز سه شنبه، نمایش فیلم مستند «ایرانیوم» را که در مورد برنامه اتمی ایران است، لغو کرد. موسسه‌ای که مسئولیت پخش این مستند را بر عهده گرفته است می‌گوید دلیل این تصمیم، اعتراض سفارت ایران به نمایش این مستند بوده است.

به گزارش روزنامه محلی «اوتاوا سیتیزن»، فرد لیتوین، دبیر «جامعه سینمایی تفکر آزاد» که در نظر داشت در اولین سال برگزاری جشنواره فیلم «تفکر آزاد» این مستند را در مؤسسه کتابخانه و اسناد ملی کانادا در اوتاوا، به نمایش بگذارد روز سه شنبه اعلام کرد که به دلیل درخواست روز دوشنبه این کتابخانه، نمایش این مستند لغو شده است.

به گفته فرِد لیتوین، دلیل لغو نمایش «ایرانیوم»، اعتراض سفارت جمهوری اسلامی به نمایش این مستند بوده است. این در حالی است که کتابخانه ملی ضمن تأیید اعتراض سفارت ایران به نمایش این فیلم، گفته است که لغو نمایش این فیلم ارتباطی به این اعتراض نداشته است.

علاوه بر اعتراض سفارت جمهوری اسلامی به نمایش «ایرانیوم»، روز سه شنبه و پس از آنکه نمایش این فیلم لغو شد، فردی دو نامه تهدید آمیز را که هیچ نشانی بر روی آن نوشته نشده بود به این کتابخانه تحویل داد و با عجله خارج شد.

این روزنامه می‌افزاید که یک ساعت پس از دریافت این نامه‌ها، در چندین تماس تلفنی با این کتابخانه، افرادی ناشناس در اعتراض به تصمیم این کتابخانه براس نمایش «ایرانیوم» تهدید کردند که تظاهرات خشونت آمیزی را به راه خواهند انداخت.

با اینحال به نوشته روزنامه اوتاوا سیتیزن در روز سه شنبه هیچ ناآرامی در اطراف کتابخانه ملی کانادا برپا نشد.

آقای لیتوین اعلام کرده است که روز دوشنبه موسسه کتابخانه و اسناد ملی کانادا از وی درخواست کرده‌است که از نمایش فیلم خودداری کند و افزوده است زمانی که دلیل این درخواست را پرسیده، به وی گفته شده است که لغو این نمایش به خاطر اعتراض سفارت ایران در کانادا صورت گرفته است.

آقای لیتوین که می‌گوید مؤسسه‌اش در ماه نوامبر سه فیلم مرتبط با ایران را؛ «برای ندا»، «سنگسار ثریا م.»، «جهاد اتمی»، بدون هیچ مشکلی به نمایش گذاشته، بر این باور است که مقامات جمهوری اسلامی پس از مصاحبه‌ای که وی با رادیوی فارسی زبان «همصدا» در مورد «ایرانیوم» داشته، متوجه شده‌اند که این فیلم قرار است به نمایش در بیاید.

به نوشته این روزنامه، وی ضمن انتقاد از موسسه کتابخانه و اسناد ملی کانادا به دلیل لغو نمایش «ایرانیوم»، نسبت به اینکه جمهوری اسلامی می‌تواند در مورد نمایش یک فیلم در پایتخت کانادا «تصمیم ‌گیری» کند اعتراض کرده است.

«ایرانیوم» مستندی ۷۰ دقیقه‌ای ساخته رافائل شور، خاخام و کارگردان کانادایی- اسرائیلی در مورد برنامه اتمی ایران است و مجموعه‌ای است از مصاحبه‌ با سیاستمداران گوناگون و افرادی است که برنامه اتمی ایران را یک تهدید برای غرب می‌دانند و بر این باورند که ایران به دنبال تولید سلاح اتمی است.

در این مستند همچنین برخی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی نیز حضور دارند و به نوشته وبسایت رسمی «ایرانیوم»، شهره آغداشلو نیز راوی این مستند است.

همچنین وبسایت جشنواره «تفکر آزاد» نیز در مورد این فیلم نوشته است که «ایرانیوم» نمایانگر «نفرت و خشونت ابراز شده از سوی رهبری بی‌رحم ایران» است و افزوده است که ایران از زمان انقلاب ۱۳۵۷ همواره «نفرت مطلق» خود از غرب را ابراز کرده و «بیش از سی سال» است که با «ایدئولوژی‌های افراطی» خود «تمام جهان را به وحشت انداخته است».

رافائل شور پیشتر مستندهای دیگری را در انتقاد از «اسلام‌گرایی افراطی» کارگردانی کرده است که در این میان می‌توان به «جهاد سوم» و «جنون» اشاره کرد.

منتقدین آقای شور بر این باورند که مستندهای وی جانبگیرانه و تبلیغاتی است.
XS
SM
MD
LG