لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

«مخالفان قذافی کنترل بخشی از شهر زاویه را به دست گرفتند»


شورشیان لیبی- عکس تزئینی است
شورشیان لیبی- عکس تزئینی است
گزارش‌ها حاکی است که شورشیان لیبی پس ازحدود سه ماه، بار دیگر موفق شده‌اند با عقب‌راندن حامیان معمر قذافی، بخشی از بندر نفتی زاویه را که در ۵۰ کیلومتری غربی طرابلس واقع است، تحت کنترل خود در آورند.

به گزارش آسوشیتد پرس، جمعه القماطی، سخنگوی شورای ملی لیبی در لندن، روز شنبه اعلام کرد که جنگجویان معترض به حکومت لیبی کنترل بخش غربی زاویه را به دست گرفته‌اند. یکی از شورشیانی که درماه مارس شهر زاویه را ترک کرده نیز به این خبرگزاری گفته است که شورشیان به زاویه بازگشته‌اند و اکنون درگیری‌هایی در این شهر در جریان است.

آسوشیتد پرس تأکید می‌کند که در حال حاضر به نظر می‌رسد سربازان حکومتی مجبور شده‌اند بخشی از بندر زاویه را ببندند. این بندر شاهراه اصلی واردات کالاهایی نظیر مواد غذایی، سوخت و دارو از تونس به لیبی به شمار می‌رود.

گزارشگر آسوشیتد پرس که در نزدیکی زاویه حضور دارد گفته است که جاده اصلی میان زاویه و طرابلس مملو از نیروهای امنیتی مسلح است و تنها خودروهای قابل مشاهده در این جاده، خودروهای متعلق به سربازان معمر قذافی هستند.

مخالفان معمر قذافی اوایل ماه مارس، کنترل زاویه را به دست گرفتند، اما کمتر از دو هفته پس از آن نیروهای وفادار به رهبر لیبی با حملات سنگین توپخانه‌ای، مقاومت شهر زاویه را در هم شکستند.

روز شنبه در عین حال شهر مصراته نیز شاهد درگیریی‌هایی میان شورشیان و نیروهای امنیتی بوده و گزارش‌ها حاکی است که بیش از ۳۰ تن از مخالفان بر اثر انفجار و تبادل آتش در «الدفینه»، شهرکی در نزدیکی مصراته، جان خود را از دست داده‌اند.

در عین حال شهر «سبها»، ۸۰۰ کیلومتری جنوبی طرابلس نیز محل درگیری‌هایی میان جنجویان قوم «اولاد سلیمان» و وفاداران به معمر قذافی بوده است.

شهر سبها با حدود صد هزار نفر جمعیت، محل قرار گرفتن یکی از تأسیسات نظامی مهم لیبی است و تا کنون از ناآرامی‌های اخیر لیبی به دور بوده است.

علاوه بر این روز جمعه و شنبه نواحی در رشته‌کوه‌های غربی طرابلس نیز شاهد درگیری‌هایی بوده است.

موج جدید درگیری‌ها در لیبی در حالی آغاز شده است که نخست وزیر ترکیه روز پنجشنبه، ۱۹ خرداد، گفته بود که آنکارا به معمر قذافی در خصوص ترک لیبی «تضمین‌هایی»‌داده، اما هنوز پاسخی از رهبر حکومت لیبی دریافت نکرده است.

ناآرامی‌ها در لیبی از اواسط ماه فوریه، یش از چهار ماه پیش، آغاز شده و مخالفان حکومت قذافی تأکید کرده‌اند که حاضر به مذاکره با معمر قذافی نبوده و تنها خواستار پایان یافتن بیش از چهار دهه حکومت وی بر لیبی و خروج وی از کشور هستند.
XS
SM
MD
LG